En publicerad fallserie studie indikerar att TSE kan utföras utan generell anestesi

Scandinavian ChemoTech’s Medical Affair-team är glada att kunna meddela att en betydelsefull studie, utförd vid Department of Anesthesia and Critical Care, All India Institute of Medical Sciences (AIIMS) i Indien, har visat att TSE är säker att användas under sedering i vaket tillstånd- utan generell anestesi (GA) med god systemisk smärtkontroll samt sedering.

Fallserien publicerades den 14 september 2022 i Saudi Journal of Anesthesia / Volym 16 / Utgåva 4 / oktober-december av anestesiologteamet vid AIIMS Jodhpur.

Författarna till publikationen är: Priyanka Sethi, Raksha Vyas, Manbir Kaur, Pradeep Bhatia från Department of Anesthesia and Critical Care, All India Institute of Medical Sciences (AIIMS), Jodhpur, Rajasthan, Indien.

Studien inkluderade en grupp av 21 patienter som fick TSE behandling under sedering och smärtlindring. Av de 21 patienterna löpte fyra patienter mycket hög risk vid GA och inkluderade ett fall av lokalt avancerad bröstcancer, två fall av huvud- och halskarcinom (H&N) och ett återfall i bröstväggen av esofagus karcinom. Den höga risken berodde på medicinska skäl. Alla patienter återhämtade sig väl och inga negativa effekter observerades.

"Vi fann det säkert att utföra TSE-behandlingen utan GA. Istället använde vi sedering i vaket tillstånd med hjälp av trans-nasalt fuktat snabbt insufflationsventilerande utbyte (THRIVE) och dexmedetomidininfusion. Detta resultat visar att behandling av avancerade H&N-cancerpatienter inte nödvändigtvis behöver vara under GA." - säger Dr Manbir Kaur, Institutionen för anestesi och kritisk vård, All India Institute of Medical Sciences (AIIMS)

”Fyndet i denna publikation är av stor betydelse för oss framåt i Indien såväl som resten av världen. Att undvika GA gör inte bara terapin säkrare och enklare att utföra utan det gör också terapin ännu mer kostnadseffektiv för både sjukvården och för de privatbetalande patienterna.” - säger Dr Suhail Mufti, medicinsk rådgivare för ChemoTech

Publikationen finns på ChemoTechs hemsida www.chemotech.se/chemotech-publications/

eller kan laddas ner från: www.saudija.org

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, VD

Mail: info@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation (TSE™), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.