(OMS) ChemoTechs Animal Care-division tecknar Letter of Intent med en framstående aktör på den nordamerikanska veterinärmarknaden

Omsändning av pressmeddelande som publicerades 18 oktober 2022, kl 23:55.

Scandinavian ChemoTech kan med glädje konstatera att dotterbolaget Vetiqure AB är nära att säkra ett mycket slagkraftigt distributionsavtal med Avante Animal Health i USA.

Ett Letter of Intent (LOI) har nu signerats som tydligt beskriver ett mycket detaljerat arrangemang för ett planerat distributionsavtal. Det specificerar också målet att installera ca sex vetIQure™-system på olika universitetssjukhus och ledande kliniker, som redan är kunder till Avante Animal Health. Dessa system ska installeras i slutet av 2022 och sedan genomgå en utvärderingsperiod under tre månader på varje anvisad plats. Efter utvärderingsperioden kommer detaljplanen i LOI att överföras till distributionsavtalet; som anger att ett gemensamt mål mellan Vetiqure AB och Avante Animal Health är att sälja eller hyra ut omkring 50 vetIQure™-enheter och sälja 2 000 kit under de kommande två åren.

"Idag var en stor framgång och efter flera månader av diskussioner och analyser från båda företagen."- säger Danny Nesrallah, chef för affärsutvecklingen i Nordamerika

Även om vi ännu inte har nått ett signerat distributionsavtal visar detta LOI på en samsyn kring de viktigaste punkterna. Vi är alla mycket nöjda med hur dialogen har fortskridit, och vi har hittills bara sett positiv feedback från våra veterinärer i Europa och USA när det gäller resultatet av TSE. Vi är övertygade om att dessa utvärderingar kommer att resultera i ett undertecknat distributionsavtal. Vi ser fram emot vårt samarbete med Avante-teamet, som har visat oss en mycket professionell attityd under hela förhandlingarna.” – säger Mohan Frick, VD

Om Avante Animal Health www.avantevet.com

Avante Animal Health, tidigare känt som DRE Veterinary, är en division av Avante Health Solutions. I mer än 30 år har Avante Animal Health tillhandahållit ny och professionellt restaurerad medicinsk utrustning till veterinärer, veterinärkirurgiska centra, forsknings-anläggningar, universitet och tekniska skolor. Veterinärinrättningar förlitar sig på Avante att tillhandahålla produkter och tjänster som sparar tid och pengar, vilket gör att veterinärer kan göra det som de är bäst på.

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, VD

+46 (0)10-218 93 00
ir@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.