Scandinavian ChemoTech AB (publ) ansöker om notering på Nasdaq First North – genomför nyemission om 16,5 MSEK

Scandinavian ChemoTech AB (publ) (”ChemoTech” eller ”Bolaget”) har beslutat att genomföra en nyemission av aktier och ägarspridning för att främja ChemoTechs fortsatta tillväxt och utveckling.

ChemoTech har med sin expertis och långa erfarenhet inom elektrokemoterapi utvecklat IQWave™, en unik produkt för behandling av olika cancerformer. IQWave™ representerar andra generationens elektrokemoterapi och bygger på ett godkänt och väl beprövat behandlingsprotokoll, vilket ger en ytterst kostnadseffektiv produkt för behandling av många olika typer av tumörer. De låga kostnaderna för utrustningen och behandlingen i sig lämpar sig väl för länder där cancervård inte alltid är tillgänglig för hela befolkningen. Av denna anledning är ChemoTech idag närvarande i Indien, Filippinerna och Iran, varav Indien är den första marknad där kommersiell användning av IQWave™ påbörjats.

Nästa steg i ChemoTechs utveckling är en mindre klinisk studie kring Bolagets andra produkt inriktad på elektroterapeutisk smärtbehandling av sekundär skelettcancer. Denna tredje generationens elektrokemoterapi är primärt avsedd för lansering på de europeiska marknaderna.

ChemoTechs målsättning med nyemissionen är att säkerställa resurser för fortsatt utveckling och marknadsföring av IQWave™ samt utveckling och klinisk studie av tredje generationens elektrokemoterapi mot smärta relaterad till sekundär skelettcancer.

I samband med nyemissionen har styrelsen för ChemoTech ansökt om upptagande till handel av Bolagets aktier på Nasdaq First North. Första dag för handel med ChemoTechs aktier är planerad till den 6 december 2016.

Erbjudandet

Erbjudandet som totalt uppgår till 16,5 MSEK, varav teckningsförbindelser om 10,3 MSEK lämnats av ett antal befintliga och nya ägare, riktas till allmänheten i Sverige och erbjudandepriset har fastställts till 60 kr per aktie. Teckningsperioden är den 7 november till den 18 november 2016. De nyemitterade aktierna motsvarar 19 procent av det totala antalet aktier efter erbjudandets genomförande.

En investering i ChemoTech innebär inte bara en investering i ett lovande Life Science-bolag. Det är också en investering i en mer tillgänglig sjukvård för miljoner av människor i länder där de ekonomiska hindren idag är alldeles för höga.

ChemoTech är ett ungt, dynamiskt life science-företag som vilar på stor medicinsk expertis och tekniskt kunnande. Vår senaste lansering av IQWave™ är en innovation inom elektrokemoterapi, som skonsamt ger en ytterst effektiv behandling av många olika typer av tumörer. Med huvudkontor i IDEON Science Park i Lund befinner vi oss mitt i det stimulerande vetenskapliga mötet mellan Skåne University Hospital och Medicon Village.