Scandinavian ChemoTech AB (publ) erhåller godkännande i Indien för import och försäljning av IQWave™

Scandinavian ChemoTech AB (publ) (”ChemoTech”) har erhållit ett så kallat NOC-certifikat (No Objection Certificate) i Indien, utfärdat av Central Drugs Standard Control Organisation (CDSCO). IQWave™ är därmed godkänd för import och försäljning i Indien.

-   Godkännandet från CDSCO ger oss större möjligheter att hjälpa ännu fler patienter, som lider av svårbehandlad cancer i Indien. Huvud- och halscancer är ett av de  största hälsoproblemen i Indien och inom detta område kan IQWave™ göra stor skillnad. Godkännandet innebär att vi nu kan sälja IQWave™ till samtliga sjukhus i hela Indien, oavsett om de drivs i privat eller statlig regi, säger Mohan Frick, VD för ChemoTech.

CDSCO är den statliga myndighet i Indien som kontrollerar och godkänner import och försäljning av medicinsk utrustning, läkemedel och kosmetika i landet. Beslutet innebär att IQWave™ nu är godkänd för import och försäljning i Indien.

IQWave™ är en unik produkt för effektiv behandling av olika cancerformer. Den representerar andra generationens elektrokemoterapi, som är en vidareutveckling av tidigare redan godkänt och väl beprövat behandlingsprotokoll, vilket ger en kostnadseffektiv produkt för behandling av många olika typer av tumörer. De låga kostnaderna för både utrustningen och behandlingen, lämpar sig väl för länder där cancervård inte alltid är tillgänglig för hela befolkningen. Därför är ChemoTech idag närvarande i Indien, Filippinerna och Iran, varav Indien är den första marknad där kommersiell användning av IQWave™ påbörjats.

ChemoTech strävar efter att bidra till en mer tillgänglig cancervård, för så många människor som möjligt, i länder där de ekonomiska hindren idag är för höga.

För mer information kontakta gärna:

+46 (0)10-218 93 00

info@chemotech.se

ChemoTech är ett ungt, dynamiskt life science-företag som vilar på stor medicinsk expertis och tekniskt kunnande. Vår senaste lansering av IQWave™ är en innovation inom elektrokemoterapi, som skonsamt ger en ytterst effektiv behandling av många olika typer av tumörer. Med huvudkontor i IDEON Science Park i Lund befinner vi oss mitt i det stimulerande vetenskapliga mötet mellan Skåne University Hospital och Medicon Village. ChemoTechs aktier (CMOTEC) noteras på NASDAQ First North den 6 december. Västra Hamnen Corporate Finance AB är Certified Adviser.