Scandinavian ChemoTech AB (publ) har signerat ett ”LOI” med Asian Hospital and Medical Center

Scandinavian ChemoTech AB (publ) har undertecknat en LOI (”viljeförklaring”) för att skapa ett kompetenscentrum med Asian Hospital and Medical Center (”AHMC”) i Muntinlupa, Metro Manilla, Filippinerna. AHMC har visat intresse att, efter lyckad utvärdering av IQWave™ bli först ut med etablering av ett ”Center of Excellence” för utbildning och licensiering av läkare, för behandling med hjälp av IQWave™ i Sydostasien.

- ”Vi på ChemoTech är stolta över att ett ledande sjukhus på Filippinerna vill samarbeta med oss, för att hjälpa tusentals cancerdrabbade filippiner. Samarbetet innebär dessutom ett utbyte inom forskning och utveckling, där den kompetens som AHMC har, kommer att vara till stor nytta för kommande applikationer och teknologier i ChemoTechs verksamhet”, säger Mohan Frick, VD för ChemoTech.

Vid detta Center of Excellence, kommer läkare i Sydostasien kunna utbilda sig i behandlingsmetoden och bli certifierade i dynamisk elektrokemoterapi™ med IQWave™. Fokus kommer initialt att beröra palliativa patienter med bröst-, huvud- och halscancer. Genom en LOI har AHMC och ChemoTech kommit överens om hur inriktningen på arbetet ska bedrivas.

Dr Corazon Ngelangel, styrelseledamot och chef för Cancerkliniken på AHMC, kommenterar;

- ”Dynamisk elektrokemoterapi™ är en ny metod för oss i Filippinerna, för att lokalt behandla metastaser, i eller direkt under huden. Om kirurgi och/eller strålbehandling inte längre är möjligt, så kan den här innovativa teknologin användas effektivt för lokal behandling av tumörer, vilket vi har många patienter i Filippinerna som är i stort behov utav.”

Etableringen av ett Center of Excellence hos AHMC kommer inledas under det första kvartalet 2017. Samarbetet med ChemoTech innebär att AHMC efter lyckad utvärdering av inledande behandlingar, förvärvar eller kommer att leasa IQWave™-utrustning och upprätta en viss behandlingsfrekvens av patienter.

- ”AHMC lever upp till sitt goda rykte, som ett säte för global expertis, med ett filippinskt hjärta. Än en gång går AHMC framåt som ett Center of Excellence för dynamisk elektrokemoterapi™, genom att leverera innovativ onkologisk service till filippinska och asiatiska patienter”, säger Andres Licaros Jr, ordförande och VD för AHMC.

AHMC ägs av det filippinska börsnoterade bolaget Metro Pacific Investments (”MPIC”), som äger totalt nio sjukhus i Filippinerna. Bland annat äger MPIC, Makati Medical Center. På sikt finns det planer på att Center of Excellence ska kunna utbilda läkare även från andra sjukhus, vilket bidrar till en högre kunskapsnivå kring behandlingar med dynamisk elektrokemoterapi™ i regionen.

+46 (0)10-218 93 00

info@chemotech.se

Andres M Licaros, Jr, President & CEO

+63(2) 771 9000

info@asianhospital.com

ChemoTech är ett ungt, dynamiskt life science-företag som vilar på stor medicinsk expertis och tekniskt kunnande. Vår senaste lansering av IQWave™ är en innovation inom elektrokemoterapi, som skonsamt ger en ytterst effektiv behandling av många olika typer av tumörer. Med huvudkontor i IDEON Science Park i Lund befinner vi oss mitt i det stimulerande vetenskapliga mötet mellan Skåne University Hospital och Medicon Village.