Scandinavian ChemoTech AB offentliggör utfall i företrädesemission

Scandinavian ChemoTech AB (publ) (”Scandinavian ChemoTech”, ”ChemoTech” eller ”Bolaget”) har slutfört den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner serie TO3, som beslutades av styrelsen den 21 september 2022 (”Företrädesemissionen”). Företrädesemissionen har tecknats till totalt 74,3 procent, varav cirka 61,2 procent tecknades med stöd av uniträtter och cirka 5,6 procent tecknades utan stöd av uniträtter. Cirka 7,5 procent tecknades av toppemissionsgaranter. APAC Equity Management, Anders Frick och BEngström Förvaltning AB tecknade 48 000, 48 000 respektive 23 534 units, motsvarande sammanlagt 0,7 MSEK, i Företrädesemissionen genom kvittning av fordringar. ChemoTech tillförs därmed cirka 14,9 MSEK, varav cirka 14,2 MSEK kontant och cirka 0,7 MSEK genom kvittningar, före emissionskostnader.

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SYDAFRIKA, SYDKOREA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

”Att vi trots rådande finansiella klimat kunnat attrahera så många att teckna i emissionen är mycket glädjande. Med denna finansiering får vi möjlighet att fortsätta kommersialiseringen inom såväl Animal som Human Care samtidigt som det ger utrymme för fortsatta kliniska studier. Det är nu av största vikt att vi fortsätter samla klinisk data och erfarenheter av TSE som behandlingsalternativ och samtidigt studerar de immunoterapeutiska effekter som vi skapar. Vi ser potential för betydande kommersiella framgångar tillsammans med våra nuvarande och nya distributörer i närtid och fokuserar på att leverera på de affärsmöjligheter som ligger framför oss. Vår finansiella strategi är att förlänga/ersätta befintliga krediter eller finna alternativa lösningar. Att skapa fortsatt värde för den globala cancervården samt för våra nya och befintliga aktieägare är av högsta prioritet.” säger Mohan Frick, VD Scandinavian ChemoTech AB.

Teckningsperioden i Företrädesemissionen avslutades den 21 oktober 2022. Det slutliga utfallet visar att totalt 2 384 449 units har tecknats genom Företrädesemissionen och Bolaget tillförs således cirka 14,9 MSEK före emissionskostnader, varav cirka 0,7 MSEK genom kvittning av lån. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO3 kan Bolaget tillföras ett ytterligare kapitaltillskott om upp till cirka 29,8 MSEK efter utnyttjandeperioden för teckningsoptionerna som löper från och med den 11 april 2023 till och med den 24 april 2023.

Tilldelning av units som tecknats utan stöd av uniträtter har skett i enlighet med vad som anges i det prospekt som Bolaget offentliggjorde den 29 september 2022 med anledning av Företrädesemissionen (”Prospektet”). Besked om sådan tilldelning meddelas separat genom utskickad avräkningsnota. Förvaltarregistrerade aktieägare erhåller besked om tilldelning i enlighet med instruktioner från respektive förvaltare.

Genom Företrädesemissionen ökar antalet aktier i Bolaget med 2 384 449 aktier, fördelat på 328 333 A-aktier och 2 056 116 B-aktier, från 9 629 055 aktier, fördelat på 1 050 000 A-aktier och 8 579 055 B-aktier till 12 013 504 aktier, fördelat på 1 378 333 A-aktier och 10 635 171 B-aktier. Aktiekapitalet ökar med 1 192 224,50 SEK, från 4 814 527,50 SEK till 6 006 752,00 SEK. För det fall samtliga vidhängande teckningsoptioner av serie TO3A och TO3B utnyttjas fullt ut för teckning av nya aktier i Bolaget kommer antalet aktier i Bolaget att öka med ytterligare 2 384 449 aktier, fördelat på 328 333 A-aktier och 2 056 116 B-aktier, från 12 013 504 aktier, fördelat på 1 378 333 A-aktier och 10 635 171 B-aktier till 14 397 953 aktier, fördelat på 1 706 666 A-aktier och 12 691 287 B-aktier. Aktiekapitalet kommer att öka med ytterligare 1 192 224,50 SEK, från 6 006 752,00 SEK till 7 198 976,50 SEK. Varje teckningsoption serie TO3A medför rätten att teckna en (1) ny A-aktie i Bolaget. Varje teckningsoption serie TO3B medför rätten att teckna en (1) ny B-aktie i Bolaget. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna av serie TO3A och TO3B uppgår till sjuttio (70) procent av den volymviktade genomsnittskursen (VWAP) i Bolagets B-aktie på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 23 mars 2023 till och med den 5 april 2023, dock lägst aktiens kvotvärde och högst 12,50 SEK per aktie.

Handel med BTU (Betald Tecknad Unit) sker på Nasdaq First North Growth Market fram till omvandling av BTU till aktier och teckningsoptioner, vilket sker efter att Företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket. Registrering hos Bolagsverket beräknas ske under vecka 44, 2022. Handel med de nya B-aktierna och teckningsoptioner av serie TO3B förväntas inledas på Nasdaq First North Growth Market omkring den 16 november 2022.

Fullständiga villkor för teckningsoptionerna av serie TO3A och TO3B finns tillgängliga på Bolagets hemsida, www.chemotech.se

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till ChemoTech i samband med Företrädesemissionen. Moll Wendén Advokatbyrå är legal rådgivare till Bolaget i samband med Företrädesemissionen.

Mail: ir@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00, E-mail: certifiedadviser@penser.se

Denna information är sådan som ChemoTech är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-26 21:00 CET.

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i ChemoTech i någon jurisdiktion. Inbjudan till berörda personer att delta i Företrädesemissionen kommer endast att ske genom det EU-tillväxtprospekt som Bolaget avser att offentliggöra med anledning av Företrädesemissionen.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika, Sydkorea eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska Unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, VD

Mail: info@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation (TSE™), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.