Scandinavian ChemoTech AB publicerar Bokslutskommuniké januari – december 2023

Scandinavian ChemoTech AB (publ) publicerar härmed Bokslutskommuniké för 2023. Rapporten finns bifogad till detta pressmeddelande och kan även hämtas från Bolagets hemsida

(https://www.chemotech.se/investor-relations/financial-reports/)

Fjärde kvartalet 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 507 KSEK (227)
  • Resultat före skatt uppgick till -5 148 KSEK (-6 497)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,35 SEK (-0,59)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3 396 KSEK (-5 208)

Perioden 1 januari - 31 december 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 2 822 KSEK (473)
  • Resultat före skatt uppgick till -21 091 KSEK (-22 746)
  • Resultat per aktie uppgick till -1,56 SEK (-2,28)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -18 227 KSEK (-19 629)
  • Kassan uppgick till 923 KSEK (5 852)
  • Orderboken uppgick till ca 600 KSEK (220) vid periodens slut

Viktiga händelser under kvartalet

ChemoTechs dotterbolag för Animal Care i USA erhåller order om 188,55 KSEK

Styrelsen i Scandinavian ChemoTech beslutade om en företrädesemission av B-aktier. Emissionen tillförde bolaget 10,2 MSEK före emissionskostnader

Viktiga händelser efter periodens utgång

ChemoTechs Animal Care division mottar order 341 KSEK från ledande veterinärsjukhus i USA

CEO HAR ORDET

Vi lägger ett händelserikt fjärde kvartal bakom oss och ett år där vi sett ChemoTechs hittills största kliniska genombrott inom Human Care samt en positiv kommersiell utveckling inom Animal Care.

Det har varit en lång och utmanande resa, men efter år av slit och kontinuerligt fokus inom Human Care har vi fått visa vad vår banbrytande TSE-teknik kan göra i en klinisk prövning. Genom att behandla hundratals patienter har vi samlat på oss erfarenheter och kunskap som banat väg mot att utvärdera effekten av vår teknik som en botande behandling.

Vi är stolta över de framsteg vi har gjort inom Animal Care och de positiva resultat vi har uppnått. Vi är dock självklart besvikna över att vi inte levererat enligt publicerad prognos inom Human Care där vi, trots våra enastående kliniska framsteg, inte nådde våra kommersiella mål. Detta är något som vi tar på största allvar och granskar ingående för att säkerställa att det inte upprepas i framtiden.

Omsättningen under det fjärde kvartalet uppgick till 507 KSEK vilket var lägre än förväntat, främst p.g.a. att den femte ordern från MedVet i USA först blev bekräftad efter årsskiftet samt att tre installationer i Indien inte realiserades. Året blev ändå det bästa hittills för Bolaget, med en total omsättning på 2 822 KSEK, vilket markerar att Bolaget på riktigt börjat sin kommersialiseringsfas. Resultatet för det fjärde kvartalet visade en förlust på -5 148 KSEK, medan årets totala förlust uppgick till -21 091 KSEK.

De högre kostnaderna under året berodde främst på ökade kostnader inom försäljning, marknadsföring och produktion. Det fjärde kvartalet levde tyvärr inte upp till våra förväntningar men Bolaget har ändå gjort stora framsteg under året. Med frekvent omsättning och fortsatt fokuserad satsning på försäljning och marknadsföring har Bolaget goda förutsättningar för en stark tillväxt.

ChemoTechs banbrytande filosofi för TSE utvecklades för att påbörja en lugnare och mer kontrollerad celldöd av cancerceller. Tekniken har potential att förändra landskapet för behandling av cancer och primärt inom HNC (huvud- och halscancer), en sjukdom som tar livet av hundratusentals människor varje år. Genom att utvärdera TSE i botande syfte öppnas möjligheten nu upp för en mer effektiv och skonsam behandling av cancer.

Antalet fall av HNC är inte lika högt i Europa som i Indien och Sydostasien, men dödligheten är fortfarande hög globalt sett. Genom att erbjuda en ny och innovativ behandlingsmetod kan ChemoTech bidra till att rädda liv och förbättra överlevnadschanserna.

Även om de två patienter som behandlades 2022 för bukspottkörtelcancer tyvärr ej överlevde, har läkarteamen i Ukraina visat betydande kliniska framsteg med TSE-behandlingen. Behandlingen demonstrerade förmågan att få resistenta tumörer att reagera och resulterade i en förbättrad livskvalitet för patienterna under de återstående 8 månaderna av deras liv. Vi fortsätter därför att arbeta mot att utföra fler viktiga fallstudier inom R&D på djupt sittande tumörer med hjälp av våra långa elektroder.

Som en del i den kommersiella strategin, som implementerades under 2022, fokuserar vi främst på Indien för Human Care och på USA och Europa för Animal Care. Även om intresset från läkare och sjukhus i Indien är stort, har vi ännu inte lyckats fullt ut med implementeringen av TSE eller kontinuerliga behandlingar. Vi prioriterar nu detta arbete och skärper våra försäljningsmål och leveranskrav i Indien. Registreringen av TSE-behandlingen i de statliga systemen förväntas vara klar i början av tredje kvartalet 2024, vilket kommer möjliggöra försäljning till alla statliga sjukhus och regionala Cancer Centers inklusive alla AIIMS sjukhus. Vårt primära fokus ligger på Indien men vi kommer fortsatt arbeta med att etablera oss på våra distributörsmarknader i Sydostasien, Australien, Sydamerika, Europa och Afrika.

Vår kommersiella fas för vår Animal Care verksamhet i USA och delar av Europa har bara börjat och vi är väldigt nöjda över de viktiga relationer vi har med ledande aktörer inom veterinärmedicin. Vi samarbetar redan med stora veterinärkedjor och har etablerat partnerskap med ansedda veterinärmedicinska universitet. vetIQure™ förväntas ha en betydande position på veterinärkliniker för hundar, katter och hästar framöver. Vi har idag flera kunder som erbjuder TSE som standardbehandling och en av de främsta användarna har redan utfört över hundra behandlingar.

Det råder idag inte några tvivel om att TSE har en betydande framtid inom såväl Human som Animal Care och det kommer bli mycket intressant och spännande att leda Bolaget mot positiva kassaflöden, vinster och ytterligare kliniska framgångar.

När vi nu lägger 2023 bakom oss vill jag passa på att tacka alla våra medarbetare för deras hårda arbete och engagemang, det är tack vare er som vi har nått dit vi står idag. Jag vill också rikta ett stort tack till alla våra aktieägare för ert fortsatta förtroende.

Jag ser fram emot att fortsätta bygga på framgångarna från det gångna året och ta nya steg mot fortsatta framgångar under 2024.

-          Mohan Frick, CEO Scandinavian ChemoTech AB (publ)

Mohan Frick, CEO

Mail: ir@chemotech.se

Certified Adviser: Redeye AB, Tel: +46 (0)8 - 121 576 90

E-mail: certifiedadviser@redeye.se

Denna information är sådan som ChemoTech är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-05 08:30 CET.

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.