Scandinavian ChemoTech erhåller godkännande från amerikanska patentverket

Scandinavian ChemoTech AB meddelar idag att Bolaget har erhållit godkännande från det amerikanska patentverket för sin innovation för behandling av smärta orsakad av metastaser i ryggrad och skelett. Denna innovation är också tillämplig för behandling av djupt sittande tumörer, som är ytterligare ett av Bolagets utvecklingsprojekt.

Patentet är baserat på samma innovation som blev godkänt i Europa i juli 2021 och omfattar en speciellt utvecklad elektrod samt unika dynamiska egenskaper. Dessa funktioner finns redan implementerade i TSE-plattformen och är avsedda att behandla tumörer utan att skada viktiga delar i organ och vävnad, såsom nervbanor och blodkärl. Detta är av yttersta vikt vid behandling av bland annat ryggrad och organ som pankreas.

”Detta patent skapar ett ökat skydd för Bolagets innovationer även i USA, en ytterst intressant marknad för två av ChemoTechs viktigaste utvecklingsprojekt.” – säger Mohan Frick, VD och upphovsman till detta patent tillsammans med Professor Bertil Persson

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, VD

Mail: info@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.