Scandinavian ChemoTech ger en uppdatering gällande bukspottkörtelpatienter i Ukraina - siktar på multinationella TSE-studier i samarbete med partners som nästa steg

I september 2022 fick två patienter med lokalt avancerad bukspottkörtelcancer TSE-behandling på Ulis-sjukhuset i Ukraina genom öppen kirurgi. Den uppföljande datortomografin av patienterna visade en 50-procentig minskning av tumörmassan, utan postoperativa komplikationer. Att uppnå en 50-procentig minskning av tumören i fall som inte lämpar sig för kirurgi, som i fallet med dessa två patienter, med endast en enda tillämpning av TSE är mycket ovanligt inom pankreascancervården och måste undersökas vidare för att optimera behandlingen ytterligare. De alternativ som bör undersökas är flera tillämpningar via minimalt invasiva vägar (laparoskopisk/robotmässig), en kombination med immunterapi eller TSE följt av kirurgi.

Under uppföljningen avled en av patienterna på grund av metastatisk sjukdom efter åtta månader efter att ha behandlats i en palliativ vårdmiljö. Livskvaliteten på grund av den minskade tumörmassan och den smärtkontroll som uppnåtts med TSE är dock en positiv indikation på potentialen, och tekniken behöver forskas vidare på vad gäller bukspottkörtelcancer. Den andra patienten som behandlades med TSE fortsätter att klara sig bra under omständigheterna efter åtta månaders behandling, utan metastaser, med god status vad gäller livskvalitet, utan smärta och utan smärtstillande medel.

En multinationell studie undersöks för att ytterligare utreda potentialen hos TSE, eventuellt i kombination med kombinationer av immunterapi.

"Att uppnå en 50-procentig minskning av tumörmassan i bukspottkörteln med en enda TSE-behandling genom öppen kirurgi är ett betydelsefullt resultat och behöver undersökas ytterligare. Genom att använda minimalt invasiva vägar som laparoskopi eller robotteknik kan flera TSE-behandlingar med ett mycket bättre resultat genomföras", säger professor Alexei Kovalev vid Ulis-sjukhuset.

"Vi tittar på möjliga partnerskap och samarbeten för kliniska studier av TSE över hela världen. Vi etablerar kontakter med viktiga opinionsbildare, forskare, icke-statliga organisationer inom cancervården, investerare och konsulter inom regelverket med uppmuntrande respons. Jag presenterade TSE på LSI Emerging Medtech Summit 2023 i Kalifornien, USA, den 23 mars, med stort intresse", säger Mohan Frick, vd för Scandinavian ChemoTech.

Den globala marknaden för bukspottkörtelcancer kommer att värderas till cirka 2,1 miljarder US-dollar år 2023. Marknaden för bukspottkörtelcancer beräknas öka med en CAGR på 13,5 % och nå 7,5 miljarder US-dollar år 2033. [1]

Om tumörspecifik elektroporation™ - TSE

TSE är en patenterad tumörspecifik teknik som utvecklats för att förbättra upptaget av låga doser kemoterapi med minst 1000 gånger högre infiltration. TSE anpassar det elektriska fältet för att undvika oönskad förstörelse av både cancervävnad och frisk vävnad. Den har visat sig minska nekros och vävnadsskador samt förändra de cellulära egenskaperna i tumörerna så att de kan bli föremål för immunsvar.

Behandlingen av patienterna med bukspottkörtelcancer i Ukraina utfördes genom öppen kirurgi i kombination med en mycket låg dos bleomycin. ChemoTechs mål för de kommande 2–3 åren är att kombinera TSE med en laparoskopisk eller robotiserad lösning för att göra det möjligt att behandla djupt liggande tumörer flera gånger.

[1] www.futuremarketinsights.com/reports/pancreatic-cancer-market

Mail: ir@chemotech.se

Certified Adviser: Redeye AB, Tel: +46 (0)8 - 121 576 90

E-mail:certifiedadviser@redeye.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.