Scandinavian ChemoTech har förnyat befintliga lån från externa långivare, större aktieägare samt styrelseledamöter och VD

ChemoTech har idag tecknat en förlängning av de befintliga kreditramarna uppgående till 6 MSEK, vilket ger bolaget 2 MSEK i outnyttjade medel utöver befintlig likviditet på 4 MSEK och exklusive de senaste månadernas order på 1,7 MSEK.

Efter att ha jämfört villkor från flera lånefinansiärer har bolaget tagit upp dessa lån till de bästa tillgängliga marknadsvillkoren, med en ränta på 4,5 % per kvartal och med en uppläggningsavgift på 5 %.

"Det känns bra att ChemoTech kan fortsätta att attrahera lånefinansiering på dagens finansmarknad, vilket vi ser som det bästa finansiella alternativet när vi nu gått in i vår kommersiella fas inom både Human- och Animal Care. Vårt fokus är att använda det momentum vi har etablerat under de första två kvartalen för att fortsätta generera försäljning och intäkter.” - säger Mohan Frick, VD för Scandinavian ChemoTech

”Dessa lån visar att investerare har ett starkt förtroende i kommersialiseringsfasen och för den strategi som ChemoTech har. Vi är redo att arbeta hårt med en smal budget och fortfarande uppnå våra mål tills vi börjar generera återkommande intäktsströmmar. - säger Robin Sukhia Styrelseordförande på Scandinavian ChemoTech

Scandinavian ChemoTech AB
ir@chemotech.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.