Scandinavian ChemoTech i final till Swecare Rising Star Awards 2021

Priset, som delas ut av socialminister Lena Hallengren den 29 april, tilldelas två svenska hälso- och sjukvårdsföretag som åstadkommit utmärkande internationella exportsatsningar.

Swecare Export Awards har i 10 år delats ut årligen till de företag som satt svensk innovation inom hälsa och sjukvård på världskartan. Swecare skapar mötesplatser där den svenska life science-sektorn kan stärka sina internationella relationer och vill även bidra till ökad export av svenska produkter, tjänster och kunskaper inom hälsoområdet. Juryn, som representerar både branschen och det offentliga Sverige, har utsett årets finalister att konkurrera om det prestigefulla priset som delas ut i två kategorier; Swecare Export Award och Swecare Rising Star Award.

Scandinavian ChemoTech är finalist i kategorin Swecare Rising Star Award.

Juryn består av: Niclas Jacobson, Socialdepartementet, Anders Blanck, LIF, Anna Lefevre Skjöldebrand, Swedish Medtech, Maria Helling, Swecare, Naslund Medical AB, föregående års vinnare och Brighter, föregående års vinnare.

”Det är en stor ära, att bland alla innovativa hälsoorienterade bolag som finns i Sverige, vara i final för denna prestigefyllda utnämning. Det är roligt att Sverige satsar på organisationer som Swecare då de utgör ett stort stöd för svenska bolag och organisationer; bolag som ChemoTech, som trots sin ringa ålder redan är aktiva i Europa samt Asien och Afrika - regioner där behovet av nya och kostnadseffektiva cancerbehandlingar är väldigt stora.” – säger Mohan Frick, CEO Scandinavian ChemoTech

För att läsa mer: Swecare Pressrelease

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, CEO

Mail: info@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.