Scandinavian ChemoTech meddelar 98 procentigt utnyttjande av teckningsoptioner

Scandinavian ChemoTech AB (publ) (”Scandinavian ChemoTech” eller ”Bolaget”) tillförs ca 13,6 MSEK före emissionskostnader genom utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO1 (”TO1”) och TO2 (”TO2”).

Scandinavian ChemoTech genomförde under våren 2020 en företrädesemission av units. Varje (1) A-unit bestod av två (2) nyemitterade aktier av serie A och två (2) TO2. Varje (1) B-unit bestod av två (2) nyemitterade aktier av serie B och två (2) TO1. En (1) TO1 berättigar innehavaren till teckning av en (1) ny aktie av serie B i Bolaget och en (1) teckningsoption av serie TO2 berättigar innehavaren till teckning av en (1) ny aktie av serie A i Bolaget.

Den 29 januari avslutades utnyttjandeperioden för Scandinavian ChemoTechs teckningsoptioner TO1 och TO2 (”Teckningsoptioner”). Totalt utnyttjades 2 288 427 TO1 och 300 000 TO2, motsvarande en total utnyttjandegrad om cirka 98 procent av samtliga Teckningsoptioner, för teckning av 300 000 aktier av serie A och 2 288 427 aktier av serie B till en teckningskurs om 5,25 SEK per aktie. Genom Teckningsoptionerna tillförs Scandinavian ChemoTech därmed cirka 13,6 MSEK före emissionskostnader.

Antal aktier och aktiekapital

Genom utnyttjandet av Teckningsoptionerna ökar antalet aktier av serie A och B i Scandinavian ChemoTech med 300 000 respektive 2 288 427 aktier, från 750 000 och 5 250 000 till 1 050 000 respektive 7 583 427 aktier av serie A och B. Det totala antalet aktier i Bolaget ökar därmed till 8 633 427. Aktiekapitalet ökar med 1 294 213,50 SEK från 3 022 500,00 SEK till 4 316 713,50 SEK.

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, CEO

Mail: info@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.