Scandinavian ChemoTech publicerar nyhetsbrev gällande klinisk utveckling och medical affairs för tumörspecifik elektroporation (TSE)

ChemoTechs Medical Director, Suhail Mufti, ger en uppdatering gällande den kliniska utvecklingen och strategin inom Medical Affairs.

Syftet med detta nyhetsbrev är att ge investerare och allmänheten regelbundna uppdateringar och insikter om framsteg, prestationer och utveckling av vår TSE-teknik. Vi vill främja transparens och dela med oss av viktiga milstolpar, framgångshistorier för patienter och viktiga uppdateringar om kliniska prövningar i den fortsatta utvecklingen av TSE.

Vårt mål är att hålla våra intressenter informerade och engagerade i vårt uppdrag att förbättra behandlingsalternativen inom onkologi med denna innovativa medicintekniska produkt. För TSE-tekniken är ett av våra långsiktiga mål att utveckla en portfölj med terapeutiska strategier för att öka effekten av immunterapi mot cancer.

Klinisk utveckling och medical affairs – strategiöversikt

ChemoTechs patenterade teknik för tumörspecifik elektroporation (TSE) är ett nytt paradigm vid behandling av solida tumörer som förstärker kemoterapi, strålterapi och immunterapi, immunförsvaret förmåga att skapa antikroppar som attackerar tumörerna med en potential att utföras med en minimalinvasiv laparoskopisk/robotisk metod.

TSE-teknologins mål (redogörelse för målproduktprofil (TPP):

Förutom fortsatt validering av de positiva effekterna av ytliga tumörer och palliativ vård, är den kliniska utvecklingen av TSE inriktad på tidigare och botande cancerbehandling i kombination med andra behandlingar, särskilt immunterapi.

Milstolpar

2015 ChemoTech lanserade TSE
2016 Första publikationen - NOC i Indien
2018 Första kliniska studien startade i Malaysia
2021 CE godkännande under MDD - PMCF på AIIMS Jodhpur med en immunologisk biomarköranalys
2022 Två bukspottkörtelcancerpatienter behandlades och man såg en minskning med 50% av tumören.- ISO 13485 certifiering - Registrering i Malaysia och Ukraina
2023 Multicenterstudie för validering av immunologisk effekt och kombinationer

Kommande

Singapore framskjutet till 2024

Australia Q1 2024

Ny CE registrering under MDR 20257

Se bilaga för ytterligare information.

Framsteg i de kliniska försöken

Universitetssjukhuset i Jodhpur Indien, icke-sponsrade studier (dvs externt finansierade):

• Den pågående kliniska prövningen förväntas slutföras under Q2 2024. En försening vid patientinkluderingen uppstod eftersom kriterierna för att använda TSE är en sista behandlingslinje, detta gav patienterna en mycket kort överlevnadstid och ingen möjlig chans att ens överleva studiens varaktighet. Protokollet har nu reviderats för att även omfatta patienter med återkommande tumörer, där TSE kommer att användas som förstahandsbehandling. Detta kommer att presenteras på nästa etikkommittésmöte.
  • Protokoll om bröstcancer delat med universitetssjukhuset
  • Universitetssjukhuset har gått med på att överväga pilotstudier för djupare tumörer inklusive bukspottkörtelcancer (förväntas inledas Q1 2024).
  • För de fall som utförs rutinmässigt utanför den kliniska studien har en fallseriepublikation påbörjats och förväntas publiceras under Q4 2023.

•    Studieprotokoll mot bukspottkörtelcancer för TSE i kombination med immunterapi har delats med King Faisal Hospital, Rwanda
  •      Protokoll för en klinisk valideringsstudie av bröstcancer har delats med prövningsledaren vid Kakamega General Hospital, Kenya. Diskussioner pågår med tillsynsmyndigheten om att inkludera TSE i betalningssystemet i Kenya.
  •      Klinisk studiedata från Malaysia har mottagits och kommer att publiceras under Q4 2023.
  •      Den första analysrapporten av verkliga data för flera indikationer och histopatologi kommer att finnas tillgänglig under Q4 2024.

Ukraina - uppdatering om bukspottkörtelcancer

Som väntat avled tyvärr även den andra patienten med bukspottkörtelcancer efter nästan nio månader. Dessa patienter genomgick TSE-behandling via öppen kirurgi. I båda fallen visade CT-skanningar efter behandlingen en anmärkningsvärd minskning av tumörmassan med över än 50%. Framför allt skedde en betydande förbättring av smärtnivåerna och den övergripande livskvaliteten.

Analys för förändringar av proteiner i vävnadsprover visade på en omvandling från "kalla" till "varma" tumörer hos båda patienterna. Det finns betydande bevis för att omvandling av "kalla" tumörer till "varma" gör dem mer mottagliga för immunterapi, strålbehandling och kemoterapi.

Även om den totala överlevnaden för båda patienterna var nästan 9 månader, stärks denna positiva erfarenhet av en enda TSE-behandling behovet av flera tillämpningar av TSE vid behandling av bukspottkörtelcancer, särskilt i kombination med andra systemiska terapier. ChemoTech är medvetet om detta behov och har inlett ett utvecklingsprojekt för laparoskopiska TSE-behandlingar, som planeras inleda kliniska prövningar under det första kvartalet 2024.

CMO Dr Suhail Mufti

Scandinavian ChemoTech AB, Medicon Village, Scheeletorget 1, SE-223 63 Lund, Sweden

Växeln: +46 (0)10 218 93 00

E-mail: info@chemotech.se

Connect with Us:

Mohan Frick, CEO

Tel: +46 (0)10-218 93 00

E-mail: info@chemotech.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.