Scandinavian ChemoTech sammanfattar sin första globala konferens i samarbete med HCG Cancer Center i Indien

I förra veckan höll ChemoTech och HCG sin första globala gemensamma konferens för Tumörspecifik Elektroporation med deltagare från nästan 10 länder.

Som ett resultat av den globala pandemin genomfördes konferensen via en online-plattform. Även om den primära målgruppen för denna konferens var läkare i Indien så deltog läkare från nästan 10 länder i Asien, Afrika och EU.

Förutom den allmänna utbildningen om hur man använder IQwave ™, delade läkare sina erfarenheter från att genomföra D-EECT-behandlingen på patienter med huvud-, nack- och bröstcancer. Läkarna och forskarna diskuterade även områden där de skulle vilja initiera ytterligare forskning med tumörspecifik elektroporation.

Vi är glada över att ha fått ett så positivt gensvar på vårt första projekt i samarbetet med HCG. Detta visar verkligen på en stor potential inför framtiden. - säger Mohan Frick, VD på Scandinavian ChemoTech

We are happy to collaborate with Chemotech for providing electrochemotherapy services at HCG. The technology is very promising and requires further research for treating deep seated tumours and better the outcomes of current standard of care. At the HCG Translational Medicine department, we plan to conduct studies to further explore the immunomodulatory effects of chemotherapy, combinatorial approaches including potential synergism with immune check point inhibitors and radiotherapy.” - säger Dr. Suhail Sayeed Mufti, Direktör för Department of Translational Medicine & Therapeutics HCG

Electrochemotherapy is a very promising technology and has shown good results in skin, head and neck and breast cancer. We are happy to collaborate with ChemoTech and provide electrochemotherapy services at all our network hospitals in India and internationally. Our translational medicine department will also look at newer indications as well as modalities to potentiate the current standard of care for solid tumours.” – säger Dr. Radheshyam Naik, Head Medical Oncology, Chair, Translational Medicine and Therapeutics, Health care Global Enterprises Ltd

Mohan Frick, CEO
Mail: info@chemotech.se

Certified Adviser: Västra Hamnen Corporate Finance AB, Tel: +46 40 200 250, E-mail: ca@vhcorp.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, tumörspecifik elektroporation, som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där tumörspecifik elektroporation kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Västra Hamnen Corporate Finance AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.