Scandinavian ChemoTech uppdaterar om sin främsta milstolpe

Det marknadsfokus Bolaget lagt inom Human Care i Indien fortsätter att ge frukt. Vår unika TSE teknologi passar väl in i på den indiska marknaden där huvud- och halscancer är orsak till många dödsfall och stort lidande.

Huvud- och halscancer är ett stort problem över stora delar av världen men Indien är det land med flest incidenter och där dödligheten är störst i antal (200 000 nya fall årligen[1]).

Oktober 2022 startades officiellt den kliniska fallstudien vid Universitetssjukhuset i Jodhpur, Indien som avser att etablera kliniskt underlag till landets statliga sjukvårdsprogram för att införa TSE som en del av standardbehandlingen för vård av patienter med huvud- och halscancer.

Som teknologipartner till innovationscentret vid universitetssjukhuset installerade ChemoTech redan före studiens officiella start det första IQwave™ systemet i syfte att utbilda teamet i TSE behandlingen. Sjukhuset sammanställer nu en fallstudierapport över resultatet från de initiala behandlingarna.

Från det officiella studieprotokollet har 9 av de totalt 30 patienterna behandlats. Utredarna har lämnat in en begäran om att få ändra inklusionskriterierna i studien för att även kunna inkludera TSE i ett mycket tidigare stadie. Detta kommer innebära att antalet patienter som kan inkluderas kommer att öka drastiskt. Ovan förändringar gör att läkarna kommer kunna utföra TSE behandlingen i botande syfte när tumören återkommit efter ett kirurgiskt ingrepp. Det finns en optimism att etikkommittén på nästa möte kommer att godkänna det nya protokollet. Detta godkännande skulle markera den största milstolpen mot att uppnå vårt mål att etablera TSE som en botande behandlingsmetod och därigenom stärka Bolagets globala potential.

Planen är att de första patienterna under det reviderade protokollet kan påbörja behandling under Q1/Q2 2024.

Nedan följer några kommentarer från Dr. Suhail Mufti, CMD på ChemoTech angående ett eventuellt godkännande av det nya protokollet:

"Jag är fylld av optimism om att godkännandet av det ändrade protokollet kommer att markera början på en banbrytande era, som gör det möjligt för TSE att utveckla sin verkliga potential inom botande terapier - ett avgörande framsteg som tar itu med ett stort kliniskt behov. Detta banbrytande tillvägagångssätt, både biologiskt och vetenskapligt, betyder en historisk milstolpe, eftersom varken ablation eller äldre elektroporations-tekniker tidigare har övervägts i försök med tidigare behandlingslinjer för huvud- och halstumörer."

“Att vår TSE-terapi nu övervägs för botande ändamål, i en klinisk prövning vid ett av de ledande universitetssjukhusen i Indien, är uppenbarligen den viktigaste milstolpen i ChemoTechs historia och något som skulle göra mig mycket stolt, som medskapare av TSE. En framgångsrik studie med botande ändamål potentiellt kan förändra framtiden för hundratusentals patienter, såväl som framtiden för ChemoTech." - säger Mohan Frick CEO och medgrundare av ChemoTech

Mohan Frick, CEO

Tel: +46 (0)10-218 93 00

E-mail: ir@chemotech.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

[1] https://fhno.org/blog/Head-And-Neck-Cancers-in-India)