Scandinavian ChemoTechs Animal Care-division får order från Australien och USA

Scandinavian ChemoTechs helägda dotterbolag Vetiqure AB har erhållit order på vetIQure-TSE system från sin distributör i Australien. Detta efter att en studie med vetIQure fått ett etikgodkännande. Samtidigt har Vetiqure skrivit utvärderingsavtal med två klinker i USA. Totala ordervärdet för de båda affärerna uppgår till minst 17 000 euro.

Scandinavian ChemoTech låter meddela att ett universitetssjukhus i Australien inom veterinärsjukvård idag erhållit ett etikgodkännande för att genomföra studier med vetIQure TSE, vilket resulterat i en order. Denna initiala order från Gamma Gurus, ChemoTechs distributör i landet, var avhängig ett positivt etikgodkännande. Installation och utbildning på universitetssjukhuset kommer att ske under maj månad 2023.

Vidare meddelar Bolaget att Vetiqure i USA igår skrev sitt andra utvärderingsavtal under året som även inbringar intäkter från sålda behandlingskits.

Totala ordervärdet för dessa två affärer uppgår till minst 17 000 EUR.

”Det är mycket glädjande att vårt hårda arbete nu börjar ge resultat. Utvärderingsavtalen i USA är av stor strategisk betydelse och indikerar att vår TSE-teknik börjar nå bredare kännedom på den amerikanska marknaden. Etikgodkännandet i Australien kommer medföra att vi mer aktivt kan bearbeta potentiella kunder i landet. Gamma Gurus har tidigt i vårt samarbete visat på det stora kontaktnätverk man besitter och vi har stora förhoppningar på fortsatta framgångar som även kommer smitta av sig på Human Care i Australien och Nya Zeeland”, säger Scandinavian ChemoTechs vd, Mohan Frick i en kommentar.

Tel: +46 (0)10-218 93 00

E-mail: ir@chemotech.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.