Scandinavian ChemoTechs dotterbolag Vetiqure AB installerar TSE och initierar behandlingar i USA

Vetiqure AB har genomfört utbildning och installation av TSE-terapin på FloridaWild Veterinary Hospital i Florida, USA.

Utbildningen genomfördes av Danny Nesrallah, företagets affärsutvecklingschef och konsult i Nordamerika, som har tillbringat två dagar med hela teamet. Under den andra dagen avslutades träningen med en guidad TSE-behandling av en hund som led av en nervskidstumör i framtassen.

Under utbildningen påbörjade sex veterinärer samt tre veterinärsköterskor sin utbildning för att bli certifierade användare och stödjande personal för TSE-terapin.

Vetiqure AB och FloridaWild har tidigare tecknat ett kontrakt som anger avsikten för FloridaWild att köpa ut vetIQure™-enheten efter den sex månader långa utvecklingsperioden som just har börjat. Det långsiktiga målet för projektet är att båda parter ska etablera ett Centre of Excellence för att utföra framtida utbildningar, certifieringar av nya veterinärer som vill bli användare av TSE.

"We are excited to be a part of exploring the options that we have to offer our cancer patients!"- says Dr. Pamela Schrager at FloridaWild Veterinary Hospital

”Jag är mycket glad att jag fick möjligheten att närvara vid detta viktiga evenemang i Vetiqure AB:s historia. Det är fortsatt ett mycket starkt momentum för vår veterinärverksamhet både i Skandinavien och Nordamerika. Som jag har uttryckt tidigare så har Vetiqure AB en god chans att överträffa både interna och externa mål i år.” - säger Mohan Frick VD för ChemoTech och Vetiqure

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, VD

Mail: info@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation (TSE™), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.