Scandinavian ChemoTechs TSE-teknologi visar utmärkta resultat efter förstudie i Indien

TSE-behandling utfördes på åtta cancerpatienter i avancerat stadium som inte svarade på konventionella behandlingar. Förstudien visade önskvärt resultat med krympning av tumörer.

Som tidigare rapporterats utförs förstudier vid den stora indiska statligt drivna sjukhuskedjan AIIMS - All India Institute of Medical Sciences. Försöksprogrammet är en del av India-Sweden Healthcare Innovation Centre, som i sin tur är en del av ett svenskt indiskt statligt sjukvårdssamarbete.

ChemoTech tecknade ett avtal med AIIMS Jodhpur och India-Sweden Healthcare Innovation Centre den 11 november 2021 om att inrätta ett ’Centre of Excellence’ för att föra fram och genomföra kliniska studier tillsammans med syftet att skapa kliniska data och bevis för effekten av TSE-behandlingen på olika cancerformer.

“As a part of pre-study evaluation, we used the TSE technology for treating eight advanced stage cancerpatients with different indications who no longer responded to conventional therapies. With TSE, the response obtained was good in all patients and we observed downsizing and local control of the tumour. The treatment was well tolerated by the patients and post procedural management was easy. We can duplicate these results and most likely use this as a weapon to fight against cancer in upcoming studies.” - says Dr Jeewan Ram Vishnoi, Associate Professor, Department of Surgical Oncology, All India Institute of Medical Sciences, Jodhpur, India

"Även om vi är mycket säkra på vår TSE-teknik, är det otroligt glädjande och tillfredsställande att höra om patienternas förbättringar, hur vår teknik och visionen från AIIMS Jodhpur’s kliniska team har kommit samman för att uppnå dessa tidiga resultat." - säger Mohan Frick, VD för Scandinavian ChemoTech

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, VD

Mail: info@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.