Tre finalnomineringar klara till Chester Carlson-priset

Report this content

I år är det 25 år sedan Chester Carlson-priset för första gången delades ut till en ung lovande forskare inom informationsvetenskap. Nu är årets finalister till priset utsedda och de som nominerats har alla gjort forskningsframsteg inom effektivare energiförbrukning. Vinnaren utses den 11 mars 2010.

Chester Carlson-priset delas ut till personer, institutioner eller inrättningar för forsknings- eller utvecklingsarbete inom området informationsvetenskap. Priset instiftades 1985 till minne av svenskättlingen Chester Carlson, som uppfann kopieringsmaskinen och startade företaget Xerox. Prisvinnaren utses av Xerox och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Prissumman är 100 000 kr. Årets tre finalister till Chester Carlson-priset är (i alfabetisk ordning): Albert Mihranyan, Ångströmlaboratoriet Uppsala universitet, som har utvecklat ett miljövänligt pappersbaserat batteri för användning i portabel utrustning. Batteriet består av nanostrukturerat papper och en ledande polymer och har många möjliga tillämpningar, som till exempel miljövänliga energilagringssystem, komposterbar elektronik och smarta textilier med inbyggda sensorer. Mikael Sundström, Oricane, vars forskning behandlar metoder och algoritmer för effektiv komprimering, lagring och sökning av information. Några av resultaten av hans forskning innebär att internettrafik och informationslagring på servrar kan hanteras betydligt effektivare. Med tanke på att stora serverparker (till exempel hos Youtube, Facebook och Google) drar stora mängder energi är forskningsresultaten av stor vikt. Eric Tell och Anders Nilsson, Coresonic, som har utvecklat en ny arkitektur för digitala signalprocessorer som medger programmerbarhet med minimal effektförbrukning. Den nya processorn möjliggör mycket flexibla modem för trådlös, trådbunden eller broadcast-kommunikation med minimal effektförbrukning. Förra gången priset delades ut var 2007 och då gick det till Adam Dunkels för utvecklandet av operativsystem och kommunikationsprogram som möjliggör kostnadseffektiv internetanslutning av nya produktklasser som t.ex. bilmotorer, väderstationer och filmproduktionsutrustning. Vinnaren utses den 11 mars 2010 på Summit Grev Ture i Stockholm. Mer information om Chester Carlson-priset finns på www.chestercarlson.se.

Taggar: