Children’s Climate Prize 2019 söker unga klimathjältar

Report this content

Nu öppnar nomineringen för Children’s Climate Prize 2019. Priset instiftades 2016 med målet att premiera ungas innovation och engagemang i klimatfrågan. Fyra år senare har det utvecklats till en internationell plattform där hållbarhetsengagerade ungdomar möts för att diskutera, utbyta erfarenheter och presentera sina innovationer och initiativ för klimat, miljö och hållbar utveckling.

I IPCC:s rapport från 2018 varnas det för en klimatkatastrof så tidigt som år 2040. För majoriteten av världens befolkning är detta inom deras livstid.

Världen över engagerar sig unga i klimatfrågan för att säkerställa en hållbar framtid. Målet med Children’s Climate Prize är att belöna dessa ungdomar som aktivt arbetar för att göra världen bättre och motverka klimatförändringen.

Nu öppnar årets nomineringsperiod, där miljö- och klimatsmarta projekt, uppfinningar och initiativ kan nomineras. Priset tilldelas en individ, grupp eller organisation och bidrag från hela världen accepteras.

Children’s Climate Prize har utvecklats mycket sedan starten 2016. För tredje året i rad arrangeras även Children’s Climate Talks, ett forum där årets finalister presenterar sina projekt mer ingående och ett tillfälle att diskutera klimat- och hållbarhetsfrågor med ungdomsorganisationer, politiker och personer från näringslivet. Men en stor del av initiativet är fortfarande priset som delas ut till klimatkämpar i åldrarna 12 – 17 år. Finalisterna och vinnaren utses av en jury och vinnaren tilldelas 100 000 kr för att kunna skala upp sitt projekt.

Tidigare vinnare har belönats för sina banbrytande och innovativa insatser för miljön. Förra årets vinnare, trettonåriga José Adolfo från Peru, startade en eco-bank som byggde på cirkulär ekonomi där barn lärde sig värdet av skräp genom återvinning.

2017 års vinnare Edgar Edmund från Tanzania byggde en maskin som omvandlar plats till byggnadsmaterial. Idag driver Edgar GreenVenture, ett företag med cirka 100 anställda, som har förvandlat över 20 000 kilo plast till användbart och billigt byggnadsmaterial.

Det första Children’s Climate Prize tilldelades Xiuhtezcatl Martinez. Xiuhtezcatl är chef för den globala organisationen Earth Guardians och har gjort sin röst hörd på några av världens allra största scener. Han har bland annat talat på FN:s toppmöte i Rio De Janeiro och var huvudtalare vid FN:s generalförsamling i New York. Xiuhtezcatl är också en av 21 ungdomar som nu stämmer den amerikanska staten i federal domstol för att de inte agerat mot global uppvärmning.

Priset delas ut i Stockholms stadshus den 13 november under en gala i finalister och vinnares ära.

Vi välkomnar nomineringar med start den 4 juni och alla bidrag anmäls enkelt i formulär på https://ccprize.org/.

Presskontakt Children’s Climate Prize:
Jonas Persson
070 824 39 82
jonas@ccprize.org

Om Children’s Climate Prize

Children’s Climate Prize är initierat av det svenska elbolaget Telge Energi, som sedan 11 år tillbaka tagit ställning för en hållbar utveckling genom att uteslutande arbeta med förnybar energi. Initiativet startades då Telge Energi ville göra mer för att bidra till förändring och stötta unga som aktivt engagerar sig i och driver hållbarhetsfrågor. Children’s Climate Prize är ett internationellt klimatpris som tilldelas ett barn eller ungdom, 12–17 år, som gjort extraordinära världsförbättrande insatser med fokus på klimat och miljö. Priset instiftades 2016 för att lyfta barn och ungas perspektiv i klimatfrågan, med insikten att det är barnens framtid som står på spel. Finalister och vinnaren utses av en jury. För att läsa er om Children’s Climate Prize, vänligen besök: http://www.ccprize.org

Taggar: