Children’s Climate Prize 2019 utser sina finalister

Report this content

Nu har nomineringsperioden till Children’s Climate Prize 2019 stängt. Sedan öppningen den 1 maj har rekordmånga unga, klimatengagerade innovatörer från hela världen skickat in sina bidrag och nu är det juryns uppgift att utse finalisterna. Nytt för i år är kategorin ”Clean Air”. Den nya kategorin innebär att det för första gången kommer att stå två vinnare på scenen under prisutdelningen i november.

Fönstret att nominera till Children’s Climate Prize är stängt och årets jury har nu den svåra uppgiften att gallra fram årets finalister. Den 25 oktober ska finalisterna presenteras och juryn kan sedan inleda nästa steg i processen – att utse de två vinnarna.

Årets prisutdelning sker 13 november under en galakväll i Stockholms Stadshus. Dagen innan besöker de två vinnarna Södertälje Stadshus för att delta vid Children’s Climate Talks. Forumet välkomnar bland andra skolungdomar, miljö- och klimatorganisationer för unga med hållbarhetsprofil och journalister för att delta i diskussioner om klimat- och miljö samt träffa och ställa frågor till vinnarna. Children’s Climate Talks är också en plattform där vinnarna får chansen att presentera sina projekt mer ingående för alla besökare.

- Children´s Climate Talks är idag en stor del av Children´s Climate Prize där vinnarna ges chansen att prata mer ingående om sina projekt och drivkrafter. De får möjligheten att diskutera klimatfrågor med en engagerad publik och berätta om hur de tog sig hela vägen hit. Children’s Climate Talks handlar om att visa hur alla kan komma med lösningar och inspirera andra genom sitt engagemang. Det är alltid otroligt inspirerande att se dessa unga eldsjälar mötas, säger Jonas Månsson från prisets stiftare, Telge Energi.

Children’s Climate Prize har utvecklats mycket sedan starten 2016 och nytt för i år är kategorin ”Clean Air”. Kategorin har adderats i samband med att det internationella klimatpriset fått en ny partner - luftreningsföretaget Blueair. Vinnarna utses av en jury och belönas vardera 100 000 kr för att kunna utveckla sina projekt.

Det är fjärde året i rad som Children’s Climate Prize anordnas för att hylla barn och ungdomar i åldrarna 12–17 år som gjort något extraordinärt för klimat och miljö. Priset tilldelas en individ, grupp eller organisation och bidrag från hela världen accepteras.

Juryn består detta år av juryordförande Johan Kuylenstierna, Senior advisor till Stockholm Environment Institute, Micael Dahlén, författare och ekonomiprofessor på Handelshögskolan, Luca Berardi, finalist vid Children's Climate Prize 2016 och mottagare av Lunds Miljöpris 2018, Rebecka Le Moine, Naturvårdsbiolog som utsågs till Årets miljöhjälte 2017 av Världsnaturfonden, Begonia Randhav, Ambassadör för One Young World och WWF Sweden Youth, Gustav Johansson, kock som driver Sveriges största veganska matblogg Jävligt gott och Lars Dunberger, Clean air Expert på Blueair och Ylva Folin, Telge Energi.

Children’s Climate Prize är initierat av det svenska elbolaget Telge Energi, som i över 11 år tagit ställning för hållbar utveckling genom att uteslutande arbeta med förnybar energi. Initiativet startades då Telge Energi ville göra mer för att bidra till förändring och stötta unga som aktivt engagerar sig i och driver hållbarhetsfrågor.

Presskontakt Children’s Climate Prize:
Jonas Persson
070 824 39 82
jonas@ccprize.org

Om Children’s Climate Prize
Children’s Climate Prize är initierat av det svenska elbolaget Telge Energi, som sedan 11 år tillbaka tagit ställning för hållbar utveckling genom att uteslutande arbeta med förnybar energi. Initiativet startades då Telge Energi ville göra mer för att bidra till förändring och stötta unga som aktivt engagerar sig i och driver hållbarhetsfrågor. Children’s Climate Prize är ett internationellt klimatpris som tilldelas ett barn eller ungdom, 12–17 år, som gjort extraordinära världsförbättrande insatser med fokus på klimat och miljö. Priset instiftades 2016 för att lyfta barn och ungas perspektiv i klimatfrågan, med insikten att det är barnens framtid som står på spel. Finalister och vinnaren utses av en jury. För att läsa mer om Children’s Climate Prize, vänligen besök: http://www.ccprize.org

Citat

Children´s Climate Talks är idag en stor del av Children´s Climate Prize där vinnarna ges chansen att prata mer ingående om sina projekt och drivkrafter. De får möjligheten att diskutera klimatfrågor med en engagerad publik och berätta om hur de tog sig hela vägen hit. Children’s Climate Talks handlar om att visa hur alla kan komma med lösningar och inspirera andra genom sitt engagemang. Det är alltid otroligt inspirerande att se dessa unga eldsjälar mötas.
Jonas Månsson från prisets stiftare, Telge Energi