Chimney förstärker sitt colorist-team med Carl Skaff

Chimney förstärker sitt colorist-team som nu tillsammans med Carl Skaff kommer att bestå av 4 personer. Chimney har tidigare ljussatt filmer såsom ”Her”, ”Tinker Tailor Soldier Spy”, ”Låt den rätte komma in”, ”Searching for Sugarman” med flera och väljer nu att satsa ytterligare på färg- och ljussättning, både när det gäller långa och korta format. Satsningen beror dels på en stor internationell förfrågan samtidigt som behovet av professionell ljussättning av alla typer kraftigt ökar även i Sverige.

Carl Skaff började på Stopp 2001 och när de köpte en scanner fastande han i det mörka grading-rummet och det är där han har blivit kvar i över 10 år. Carl har genom åren haft äran att arbeta med Sveriges bästa regissörer, fotografer och kreatörer såsom bland andra Felix Herngren, Tarek Saleh och Carl Nilsson. Han har färgsatt reklamfilmer för IKEA, If och AMF för att nämna några samt jobbat med långfilmsproduktioner och musikvideor. Axplock från hans jobb kan man se här: https://vimeo.com/129528296

Carls vision är nu att tillsammans med Chimney få föra grade framåt när det gäller teknik, kreativitet och workflow. “Att börja på Chimney känns otroligt roligt och spännande. Att få chans att träffa nya kunder men framförallt även gamla kunder ska blir väldigt roligt. Det känns mycket spännande och utvecklande att få bli en del i ett nytt kreativt och professionellt team.” säger Carl.

Även på Chimney är man mycket glada att en av Sveriges mest erfarna ljussättare joinar teamet. ”Vi är jätteglada att få in Carl i vårt team. Carl har lång erfarenhet av grading på både reklam- och dramaprojekt. Dessutom är han väldigt tekniskt kompetent. Mats Holmgren, Oskar Larsson, Noelle Frid och Carl Skaff bildar nu ett “Grading dream team” på Chimney.” säger en nöjd Joakim Dahl, Head of Creation på Chimney.

Carl kommer börja sin tid på Chimney med att ljussätta ”Solsidan” och ”30 grader i februari”.

För mer information kontakta Marta Kardach, International Marketing Coordinator, press@chimneygroup.com.

Marta Kardach, marta.kardach@chimneygroup.com, 0705-213288

Chimney är en full-service creation agency som anväder sina expertkunskaper för att skapa innehåll och digitala lösningar inom långfilm, TV, reklam och events. Chimney grundades år 1995 i Stockholm och har idag kontor i Berlin, Frankfurt, Stockholm, Malmö, Göteborg, Köpenhamn, Warszawa, Sydney, Singapore och Basel. Chimneys Art & Entertainment avdelning fungerar som ett samproduktionsbolag inom långfilm, TV och animation.

Chimney, Skeppsbron 38, 111 30 Stockholm, Tel: +46 8 587 505 00, www.chimneygroup.com

Citat

Att börja på Chimney känns otroligt roligt och spännande. Att få chans att träffa nya kunder men framförallt även gamla kunder ska blir väldigt roligt. Det känns mycket spännande och utvecklande att få bli en del i ett nytt kreativt och professionellt team.”
Carl Skaff, Colorist
Joakim Dahl, Head of Creation