Chimney’s YouTop100 – Bygg och fastighet

YouTop100 Sweden åskådliggör svenska företags effektivitet i användandet av sin YouTube-kanal och genomförs för andra året i rad. Urval för 2015 års undersökning var 600 av Sveriges ledande företag. Av dessa hade 309 företag en aktiv YouTube-kanal, dvs. en kanal som uppdaterats under de senaste 12 månaderna. Dessa kanaler undersöktes under april 2015 och står till grund för rankingen. Variabler som undersöktes var totala antalet videor samt visningar per video.

Bland resultaten kan man se att bygg- och fastighetsbranschen även i årets ranking är svagt representerad med endast ett bolag i topp 100 som är Myresjöhus AB som har lyckats klättra 202 placeringar och i år finns på plats 27.

”Bygg- och fastighet tillhör en av dem branscherna som har lägst antal visningar på sina videor med endast 21 000 per företag i genomsnitt på hela året. Tittar man på det genomsnittliga antalet visningar per företag på topp 100-listan ligger det på 1,7 miljoner.” säger Peter Söderlind VD på Chimney.

Branschranking Företag YouTop100-ranking
20 Vasakronan AB (publ) 299
21 Fabege AB 342
22 Fastighets AB Balder 355