Chimney’s YouTop100 – Hur aktiva och effektiva är svenska företag på YouTube?

YouTop100 Sweden åskådliggör svenska företags effektivitet i användandet av sin YouTube-kanal och kommer att utföras på årlig basis. Urval för 2014 års undersökning var 570 av Sveriges ledande företag. Utav dem hade 332 företag en YouTube-kanal. Av dessa hade 288 företag lagt till videor till sin YouTube-kanal de senaste 12 månaderna (sk aktiva kanaler) och det är dessa kanaler som under perioden april-maj 2014 undersöktes närmare.

Många svenska företag arbetar aktivt med sina YouTube-kanaler och de 288 kanaler Chimney undersökte har i snitt publicerat 32 videor de senaste 12 månaderna, totalt ca 9 200 videor. Om vi skulle anta att de svenska företagen i snitt spenderar 30 000 SEK och 20 interna timmar per video (lågt räknat då filmproduktion ofta har en större prislapp) har de 288 företagen lagt ner 273 MSEK och 182 000 arbetstimmar på sina 9200 videor de senaste 12 månaderna. Om vi samtidigt antar att alla visningar är organiska och inte köpta (vilket är långt ifrån sanningen) har företagen genererat ca 55 MSEK i mediavärde (baserat på ca 50 öre per visning). Långt ifrån en lysande affär.

Aktiviteten i siffror

•  Alla 288 aktiva kanaler har genererat 113 miljoner visningar, YouTop100 har genererat 97% av dessa (108 miljoner).

•  Endast 11 av de 288 aktiva kanalerna har genererat fler än 30 000 visningar de senaste 12 månaderna.

•  29 stycken kanaler av de 288 aktiva kanalerna har genererat över 1 miljon visningar de senaste 12 månaderna, ICA har genererat högst antal visningar med 8,7 miljoner.

•  I YouTop100 har 33 kanaler färre än 200 000 totala antal visningar under de senaste 12 månaderna.

•  Det finns 129 kanaler som genererat färre än 10 000 views totalt sett.

Effektiviteten i siffror

•  Kanalerna som finns i YouTop100 har i genomsnitt 12 837 visningar per video, detta kan jämföras med 4 052 som är genomsnittet bland samtliga 288 aktiva kanaler.

•  Medianen vad gäller antalet visningar per video i YouTop100 är 4 589, detta kan jämföras med 376 som är medianen bland samtliga 288 aktiva kanaler.

•  Enbart 37 eller 13% av alla kanaler har lyckats generera fler än 10 000 visningar i snitt per video, såsom Elgiganten som ligger på fjärde plats i rankingen med ett snitt på 49 121 visningar per video.

•  Endast 30% har genomsnittliga visningar över 5 000 senaste 12 mån, t.ex. Telenor, som har lagt upp 24 videor de senaste 12 månaderna och har ett snitt på 5 372 visningar per video.

•  På andra sidan skalan är det 192 företag eller 67% som har färre än 1 000 visningar i snitt per video. Här finns både företag som Apoteket med 10 nya videor det senaste året och Tieto med 70 nya, med 219 respektive 178 visningar per video i snitt.

•  Av de 20 företag som producerat flest videor placerar sig endast Coop på YouTop20. Trots hög aktivitet är kanalernas effektivitet alltså varierande.

•  YouTop10 har i genomsnitt 62 219 visningar jämfört med resterande 90 kanaler som har ett snitt på 7 350.

•  Kanaler som hamnar på YouTop100s plats 10-20 har i genomsnitt 25 951 visningar, vilket visar att top 10 är mer än dubbelt så effektiva.

För mer information om undersökningen gå in på www.chimneygroup.com/youtop100 eller kontakta youtop100@chimneygroup.com samt följ #youtop100.