Chimney’s YouTop100 – Hur aktiva och effektiva är svenska företag på YouTube?

YouTop100 Sweden åskådliggör svenska företags aktivitet och effektivitet i användandet av sina YouTube-kanaler och genomförs för andra året i rad. Urval för 2015 års undersökning var precis som året innan 600 av Sveriges ledande företag. Av dessa hade 309 företag en aktiv YouTube-kanal, dvs. en kanal som uppdaterats under de senaste 12 månaderna. Dessa kanaler undersöktes under april 2015 och står till grund för YouTop100-rankingen.

Aktiviteten i siffror

• De 309 aktiva kanalerna som Chimney har undersökt har i snitt publicerat 33 videor de senaste 12 månaderna, totalt ca 10 169 videor.
  • Alla 309 aktiva kanaler har genererat 182 miljoner visningar, YouTop100 har genererat 93% av dessa (170 miljoner).
  • 141 av de 309 aktiva kanalerna har genererat fler än 30 000 visningar de senaste 12 månaderna.
  • 43 stycken kanaler av de 309 aktiva kanalerna har genererat över 1 miljon visningar de senaste 12 månaderna, Elgiganten Sverige har genererat högst antal visningar (17 miljoner)
  • I YouTop100 har 28 kanaler färre än 200 000 totala antal visningar under de senaste 12 månaderna.
  • Det finns 64 kanaler som genererat färre än 10 000 visningar totalt sett.

Effektiviteten i siffror

• Kanalerna som finns i YouTop100 har i genomsnitt 16 171 visningar per video, detta kan jämföras med 4 686 som är genomsnittet bland samtliga 309 aktiva kanaler.
  • Medianen vad gäller antalet visningar per video i YouTop100 är 6 530, detta kan jämföras med 217 som är medianen bland samtliga 309 aktiva kanaler.
  • Enbart 40 av alla kanaler har lyckats generera fler än 10 000 visningar i snitt per video, såsom Meda som ligger på tredje plats i rankingen med ett snitt på 111 282 visningar per video.
  • Endast 20% har genomsnittliga visningar över 5 000 senaste 12 mån, t.ex. Opel, som har lagt upp 33 videor de senaste 12 månaderna och har ett snitt på 6 718 visningar per video.
  • På andra sidan skalan är det 105 företag eller 34% som har färre än 1 000 visningar i snitt per video. Här finns företag som Jula och Bosch med 46 respektive 39 nya videor det senaste året.
  • Av de 20 företag som producerat flest videor placerar sig endast Elgiganten på YouTop20. Trots hög aktivitet är kanalernas effektivitet alltså varierande.
  • YouTop10 har i genomsnitt 82 862 visningar jämfört med resterande 90 kanalerna som har ett snitt på 8 761.

För mer information om undersökningen gå in på http://chimneygroup.com/youtop100/2015/sweden eller kontakta youtop100@chimneygroup.com samt följ #youtop100.