Chimney’s YouTube-ranking 2016 – H&M är effektivast i Sverige på YouTube

YouTop Sweden åskådliggör svenska företags effektivitet i användandet av sin YouTube-kanal och genomförs för tredje året i rad. Urval för 2016 års undersökning var 327 företag som har en aktiv YouTube-kanal. Dessa kanaler undersöktes under maj 2016 och står till grund för rankingen. Variabler som undersöktes var antalet videor samt antalet visningar per video.

Bäst i år lyckades H&M som efter 3 år kammar hem förstaplatsen med över 145 000 visningar per video i genomsnitt. År 2014 toppade Preem rankingen och förra året var det ATG.

H&M har valt att visa både sina kampanjfilmer som genererar väldigt många visningar samt mer nischade inspirationsvideor som är anpassade till den modeintresserade målgruppen. Dessutom är kanalen lättöverskådlig och välorganiserad med spellistor.

”Det är tydligt att H&M har en genomtänkt strategi med sin kanal. Detta i kombination med YouTube-annonsering gör kanalen mycket effektiv.” säger Peter Söderlind, VD på Chimney.

Andra företag som också lyckats i årets ranking är Scorett som har avancerat hela 222 positioner till plats 47 samt St1 Sverige som klättrat från plats 229 till plats 50. Både företagen har under året satsat på kampanjer med kända profiler.

YouTop Sweden 2016

48 Hyundai Sverige
49 Semper barnmat
50 St1 Sverige

Chimney använder sin expertis inom film och kommunikation för att producera över 6000 filmer i över 60 olika länder varje år. Deras tillvägagångssätt är nytt och unikt och täcker varje steg inom skapandeprocessen, från koncept till utveckling, produktion och post-produktion. Chimney grundades år 1995 i Stockholm och företagets framgång bygger kring tron på att jobba med de mest talangfulla individerna i en miljö som föder kreativitet, innovation och glädje.

Chimney, Skeppsbron 38, 111 30 Stockholm, Tel: 46 8 587 505 00, http://www.chimneygroup.com