Produktionsbolaget Alphaville går ihop med Chimney

Alphaville startades år 2005 och har under åren främst jobbat med reklamfilm, huvudsakligen med fokus på animation och visuella effekter. Idag är bolaget ett av de främsta i Sverige inom sitt fält, med flera internationella priser och globala uppdrag för bland annat Nike, Mercedes-Benz och Mastercard bakom sig. Företaget har under senare tid även utvecklats till att omfatta framställande och produktion av tv-serier, längre format och spel. Alphaville producerar för närvarande bland annat två långfilmsdokumentärer för K-Special / SVT med stöd från Svenska Filminstitutet, en långfilm, samt helhetskonceptet Jazzoo som omfattar bok, skiva, tv-serie, interaktiva konserter och spel för en ung publik.

Alphaville drivs av Sara Waldestam, exekutiv producent, Adam Marko-Nord, regissör och Creative Director samt Kalle Sandzén, Technical Director.
Sara är mycket glad över samarbetet och är övertygad om att företagen är en bra match: ”Alphaville har väldigt mycket gemensamt med Chimney, både i värderingar och kultur samt de projekt vi jobbar med”.

Peter Söderlind, VD på Chimney tror att Chimney tack vare samarbetet stärker sitt erbjudande till nuvarande kunder. ”Samarbetet medför en tillökning av en mycket kreativ trio till Chimneys befintliga team och samtidigt får Alphavilles kunder helt nya möjligheter ihop med Chimney.” säger han och fortsätter: “Alphavilles unika bredd med produktion av långa format till reklamfilm och konceptutveckling för alla plattformar blir ett starkt komplement till Chimneys verksamhet. Tillsammans kommer vi att kunna göra många spännande saker!”