Katalin Paldeak - ny vd för Choice Hotels Sweden AB

Katalin Paldeak - ny vd för Choice Hotels Sweden AB Katalin Paldeak, har utsetts till ny verkställande direktör för Choice Hotels Sweden AB. Närmast kommer hon från arbetet som vd för Grand Hôtel Stockholm. Katalin Paldeak börjar sitt nya arbete den 12 januari 2004. - Vid valet av Katalin Paldeak som ny vd för Choice Hotels Sweden AB har företaget fått en branschkunnig, stark och offensiv ledare. Hon är en framstående representant för en ny generation ledare inom den svenske hotellbranschen, säger Torgeir Silseth, vice koncernchef Choice Hotels Scandinavia ASA. - Valet var enkelt då Katalin innehar den energi och det mod som skall till för att leda en modern serviceorganisation i en konkurrensutsatt näring. Hon har visat sig vara en duktig strateg, och att hon dessutom är kvinna är kanske särskilt spännande när trenden vid rekrytering för nya vd-positioner i svenska företag är den motsatta - Jag ser det som en spännande utmaning att få leda Choice Hotels Sweden AB som på kort tid har etablerat sig som en av de främsta hotellkedjorna på den svenska marknaden , säger Katalin Paldeak. Katalin var senast vd för Grand Hôtel Stockholm 2001-2003 och dessförinnan var hon hotellchef under åren 1998-2001 på samma hotell. Hon har också en gedigen hotellerfarenhet från bland annat Diplomat Hotels och Good Mornings Hotel. - Jag tror att min erfarenhet av olika typer av hotellsegment kommer att passa väl in vid utvecklingen av Choice Hotels Sweden AB. Det ska bli oerhört spännande att utveckla verksamheten tillsammans med mina nya arbetskolleger. Katalin Paldeak har civilekonomexamen från Handelshögskolan i Göteborg. Hon har flera kurser på bland annat IFL och Cornell University i USA. Sedan 1,5 år är hon styrelseledamot i Servera, inom Axel Johnson AB, samt sedan 2001 styrelseledamot i SHR Stockholm. För ytterligare information vänligen kontakta: Torgeir Silseth, vice koncernchef Choice Hotels Scandinavia ASA, mobil + 47 90 111 969 Katalin Paldeak, tillträdande vd Choice Hotels Sweden AB, mobil 0709 26 73 53 För mer information om kedjan se, www.choicehotels.se "Investors relations/Presstjänst" Choice Hotels Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Choice Hotels Scandinavia ASA, som är en av Nordens ledande hotellkedjor. Kedjan marknadsför tre hotellkategorier på den nordiska marknaden: Comfort-, Quality- och Clarion Hotel. Choice Hotels Sweden AB har idag 47 hotell och en beräknad omsättning för 2003 på 1,1 miljarder kronor. Koncernen har idag 140 hotell i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Choice Hotels Scandinavia ASA är noterat på Oslobörsen sedan 1997 och har sitt huvudkontor i Oslo. Choice Hotels Scandinavia ASA är anslutet till Choice Hotels International som omfattas av 5 000 hotell i över 40 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT00870/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT00870/wkr0002.pdf