• Chokofa/

Gemensamt initiativ från den svenska chokladindustrin - finansierar biståndsprojekt för kakaobönder i Västafrika värt 1,2 mkr

Report this content

Svenska chokladindustrin finansierar ett 18 månader långt projekt för kakaoodlare i Ghana och Elfenbenskusten. Projektet genomförs i samarbete med World Cocoa Foundation och syftar till att förbättra säkerheten på kakaoodlingarna och öka medvetenheten kring hälso- och säkerhetsfrågor.

Branschorganisationen Svenska Choklad-, Konfektyr- och Kexfabrikantföreningen (Chokofa) startar tillsammans med World Cocoa Foundation (WCF) ett projekt i Elfenbenskusten och Ghana som ska förbättra arbetssäkerheten på kakaoodlingar och öka medvetenheten kring hälsofrågor. Projektet inkluderar praktisk utbildning för kakaoodlarna och flera forskningssatsningar. Anslagen uppgår till 1,2 miljoner kronor och kommer från de kakaoavgifter som uttogs vid utrikeshandel med kakao under slutet av 90-talet.

Håkan Björklund, VD för Chokofa, framhåller att projektet ska ses som en komplettering till den omfattande insats som kakaoindustrin globalt har gjort i flera år för att skapa långsiktig hållbarhet i kakaokedjan och bidra till bättre levnadsvillkor för kakaobönderna.

- Inom industrin är vi väl medvetna om att det finns mycket att göra för att arbetsförhållanden, hälsa, säkerhet och utbildning för kakaobönder och deras familjer i Västafrika ska bli bättre. Med det här projektet kan vi hjälpa kakaoodlarna att öka sina kunskaper i både arbetssäkerhet och hälsa; något vi vet är oerhört viktigt, säger Håkan Björklund.

Utbildningsprogrammen tas fram via World Cocoa Foundation tillsammans med International Institute of Tropcial Agriculture – Afrikas ledande organisation för utveckling av lösningar som motverkar svält och fattigdom. Utbildningarna genomförs inledningsvis med över 900 bönder i Elfenbenskusten och Ghana. Därefter kommer utbildningarna att kunna användas i andra delar av Elfenbenskusten och Ghana, och i fler länder där liknande utbildningar behövs.

- Genom att vi fokuserar på de två största kakaoproducerande länderna kan vi få ett brett genomslag. Dessutom är Elfenbenskusten och Ghana de största kakaoleverantörerna till svenska producenter, och för oss är det oerhört viktigt att kakaobönder i dessa länder får allt bättre arbetsförhållanden, avslutar Håkan Björklund.

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Björklund, VD Chokofa, telefon: 08-762 65 20 eller 070-668 65 20.

Om Chokofa
Svenska Choklad-, Konfektyr- och Kexfabrikantföreningen – Chokofa - bildades 1985. Internationellt jobbar Chokofa, främst genom sitt medlemsskap i CAOBISCO, för att bidra till det industrigemensamma arbetet med att skapa långsiktig hållbarhet i kakaosektorn samt eliminera barnarbete i de regioner i Västafrika där kakao odlas.

Chokofas medlemmar utgör mer än 90 procent av den totala försäljningen av choklad och konfektyr på den svenska marknaden. Medlemmar är Kraft Foods, Cloetta, Toms, Göteborgs Kex, Leaf, Fazer, Lindt & Spüngli, Mars, Ferrero, Nestlé, Storck, Haribo, Cadbury, Warberg Candy Group, Candinavia, Nilssons Gott, Dals Konfektyr, Aroma, Totte Gott, Bubs godis, Wrigley och Valora Trade.

Om World Cocoa Foundation
För mer information om World Cocoa Foundation, klicka på följande länk: www.worldcocoafoundation.org

Om International Institute of Tropical Agriculture
För mer information om IITA, klicka på följande lank: http://www.iita.org