Ny styrelsemedlem i Christian Berner Tech Trade - Anders Birgersson, CEO för börsnoterade VBG Group

Report this content

Christian Berner Invest tillsätter Anders Birgersson, CEO för börsnoterade VBG Group, som ny medlem i styrelsen för teknikhandelsföretaget Christian Berner Tech Trade. Anders Birgersson, som har mångårig erfarenhet från ledande företag inom industrin, tillträdde den 26 mars.

Anders Birgersson är CEO för börsnoterade VBG Group sedan 2001. VBG GROUP, som omsätter 1,4 miljarder kronor, är en internationell verkstadskoncern med tillverknings- och försäljningsbolag i Europa, Indien och USA. Anders Birgersson har även erfarenhet från tjänster som affärsområdeschef på ESAB, forsknings- och utvecklingschef samt produktionschef på det tidigare SKF-ägda LMT och logistikchef på ASKO Cylinda.

- Det är mycket glädjande att vi lyckats rekrytera Anders Birgersson till styrelsen. Han bidrar med bred industriell kompetens och erfarenhet av att förvärva och bygga framgångsrika verksamheter. Det är till stor nytta för vår fortsatta utveckling av teknikhandelsföretaget, säger Håkan Simonsen, CEO för Christian Berner Invest.

Christian Berner Tech Trade, som ägs av Christian Berner Invest, är verksamt inom teknikhandel i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Företaget har 120 medarbetare och visade en samlad försäljning på 522 Mkr under 2008. Verksamheten bedrivs utifrån sex affärsområden: Maskin & Process, Filterteknik, Förpackningsteknik, Pump & Instrument, Teknisk Plast och Vibrationsteknik.

- Christian Berner Tech Trade har en mycket stark position på den nordiska marknaden för teknikhandel. Framgångarna vilar på över hundra års erfarenhet och kompetensutveckling. Jag ser fram emot att bidra till den fortsatta strategiska utvecklingen utifrån den solida bas som finns i företaget, säger Anders Birgersson.