Bokslutskommuniké 2022

ChromoGenics erhöll beställning från Vasakronan och inleder samarbete i Tyskland

Fjärde kvartalet 2022

• Det fjärde kvartalet 2022 uppgick ChromoGenics nettoomsättning till 3,5 (13,7) MSEK, en minskning med 10,2 MSEK jämfört med motsvarande kvartal 2021. Ett försvagat marknadsläge och utmaningar i produktionen har negativt påverkat bolagets nettoomsättning under kvartalet.
  • ChromoGenics rörelseresultat för årets fjärde kvartal var -11,6 (-14,7) MSEK vilket är en förbättring med 3,2 MSEK jämfört med motsvarande period 2021. Bolagets rörelseresultat gynnas av lägre externa kostnader till följd av bland annat lägre kostnader för inhyrd personal och konsulter. Rörelseresultatet påverkades dock negativt av kostnader relaterade till brygg-finansieringen bolaget tog upp i samband med företrädesemissionen som genomfördes under kvartalet med ca 0,3 MSEK samt en reservering för osäkra kundfordringar om ca 0,3 MSEK.
  • Den 5 oktober 2022 meddelades att Statens Energimyndighet beviljar ChromoGenics anstånd med betalning av amorteringar och räntor till 1 oktober 2025. Beslutet är förenat med villkor att avstämning med extra rapporttillfälle ska ske i augusti år 2024 då Energimyndigheten har rätt att ompröva beslutet. Det beviljade anståndet är inte specificerat till belopp.
  • Styrelsen fattade den 6 oktober 2022 beslut om en företrädesemission på ca 39,7 MSEK, villkorat av efterföljande godkännande av extra bolagstämma i bolaget den 8 november 2022 något som sedermera godkändes på den extra bolagsstämman. För att säkerställa finansieringsbehovet fram till dess företrädesemissionen var genomförd upptog bolaget ett brygglån om 7,0 MSEK.
  • Utfallet av företrädesemissionen som avslutades den 29 november visade att företrädesemissionen tecknades till cirka 18,0 MSEK med stöd av uniträtter och cirka 1,4 MSEK utan stöd av uniträtter. Resterande del, motsvarande cirka 12,4 MSEK, tecknades av emissionsgaranter i enlighet med ingångna emissionsgarantiavtal. ChromoGenics tillfördes därmed 31,7 MSEK före emissionskostnader. Bolagsverket registrerade emissionen den 15 december 2022.
  • Styrelsen fattade den 7 december 2022 beslut om en riktad nyemission av 347 698 units till garanter som valt att erhålla garantiersättning i form av nyemitterade units i ChromoGenics i den företrädesemission av units som beslutades av styrelsen den 6 oktober 2022 och som godkändes av extra bolagsstämman den 8 november 2022. Betalningen skedde genom kvittning av fordran. Bolagsverket registrerade emissionen den 15 december 2022.
  • Den 9 december meddelades att ChromoGenics erhåller en beställning av ConverLight® Static glas på ca 1,1 MSEK för leverans under första kvartalet 2023. Beställningen avser ConverLight® Static glas till en av Vasakronans fastigheter i Uppsala. Projektet avser uppgradering och renovering av befintliga fönster.
  • Den 25 november meddelades att ChromoGenics ingått avtal med Vator Securities AB (”Vator Securities”) avseende tjänsten som Certified Adviser. Vator Securities tillträder som Certified Adviser (CA) den 26 februari 2023. Fram till dess fortsätter Erik Penser Bank att agera Certified Adviser åt Bolaget.
  • Den 20 december meddelades att ChromoGenics har undertecknat ett letter of intent med Hero-Group i Tyskland avseende tillverkning, marknadsföring och distribution av de dynamiska glasen ConverLight® Dynamic.
  • För perioden oktober – december 2022 uppgick resultatet efter skatt till -12,4 (-15,8) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie om -0,23 (-2,23) SEK före utspädning.
  • Orderintaget under det fjärde kvartalet 2022 uppgick till ca 2,8 (3,2) MSEK. Orderboken vid utgången av det fjärde kvartalet uppgick till 7,2 MSEK (14,7).
  • Likvida medel uppgick till 24,1 (18,9) MSEK per den 31 december 2022.

RESULTATUTVECKLING I SAMMANDRAG

2022 2021 2022 2021
MSEK Okt-Dec Okt-Dec Jan-Dec Jan-Dec
Nettoomsättning 3,5 13,7 18,3 24,7
EBITDA -10,7 -14,0 -52,6 -57,4
Periodens resultat -12,4 -15,8 -57,0 -63,5
Resultat per aktie före utspädning, SEK -0,23 -2,23 -1,56 -8,98
Likvida medel vid periodens slut 24,1 18,9 24,1 18,9

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Den 13 februari meddelades att ChromoGenics erhåller en beställning av ConverLight® Dynamic glas till ett värde av ca 1,0 MSEK. Beställningen består av ConverLight® Dynamic glas och styrsystem till en ceremonibyggnad under uppförande på Järva begravningsplats i Stockholm för leverans under sommaren 2023.

• Den 15 februari meddelades att ChromoGenics inleder samarbete med SECM i Frankrike avseende tillverkning, marknadsföring och distribution av de dynamiska glasen ConverLight® Dynamic.

• Den 15 februari meddelades att ChromoGenics introducerar ConverLight® Interlayer och ansöker om patent. ConverLight® Interlayer möjliggör för glasbranschen att tillverka smart dynamiskt glas utan investeringar i ny utrustning. ConverLight® Interlayer accelererar genomförandet av ChromoGenics partnerstrategi genom att förenkla partners produktion av ConverLight® Dynamic.

VD-ord

ChromoGenics är ett proptech-bolag som bidrar till mer dagsljus och välmående inomhus, ökad energieffektivitet och mindre klimatpåverkan för fastighetsbranschen.

Strategiska aktiviteter som ökar affärens skalbarhet
Vi har under kvartalet tagit viktiga steg i vår strategiska riktning: att samarbeta med utvalda partners i glasbranschen och fokusera mer på vår kärnkompetens, det vill säga produktion och utveckling av elektrokroma filmer. Vi ökar på så sätt skalbarheten i vår affär, förbättrar kassaflödet, minskar kapitalbindningen och kortar vägen till lönsamhet.

Marknaden för laminerat glas är omfattande, omkring $21 md USD globalt, med många regionala aktörer som har god kunskap och lokala affärsrelationer. Målsättningen var att under 2022 påbörja samarbete med två partners, vilket vi gjorde. Vi ser goda möjligheter att växa tillsammans med både Finn Glass och HERO-Group. Målet för 2023 är att starta samarbeten med ytterligare fem partners samt växa affären med dessa. Vi har nu även inlett ett samarbete med SECM i Frankrike som har god erfarenhet av att sälja och tillverka avancerade glaslösningar till Frankrike, Schweiz och andra länder. Vi ser nu en hög aktivitet i dessa marknader.

För att sänka trösklarna och accelerera vår strategi har vi utvecklat och patentsökt ConverLight® Interlayer. Produkten gör det möjligt för producenter av laminerat glas att tillverka smart dynamiskt glas i sin ordinarie verksamhet, utan investeringar, och skapar stort intresse. Vi har även utvecklat nästa generations styrsystem som halverar kostnaden per glas och möjliggör helt trådlösa installationer, något vi är unika med.

ESG, energieffektiviseringar och ökad marknadsberarbetning skapar möjligheter
Vi ser att antalet byggstarter inom bostadssektorn har minskat markant i Sverige, medan kommersiella byggstarter inte visar samma negativa trend. Vi tror att ökande krav kring ESG och energieffektiviseringar kommer att skapa möjligheter för oss.

Vårt fokus är att bredda marknadsbearbetningen i Europa i samarbete med andra företag, samt att fokusera på samhällsfastigheter så som äldreboenden, skolor och förskolor i Sverige. Försäljningsaktiviteten är hög med positiv respons och dessa fokusområden. Vi tror att detta är rätt väg och kommer ge önskvärt resultat i form av ökad orderingång och försäljning.

Produktion
Vi har under kvartalet haft utmaningar med den mekaniska robustheten i produktionen. Livslängd, prestanda och kvalitet är god men brister i den mekaniska robustheten har skapat produktionsbortfall och skrot.

Att öka robustheten i produktionen och minska skrotnivåer är ett prioriterat arbete som pågår med stöd av experter. En positiv konsekvens av detta arbete är att vi har kunnat fyrfaldiga produktionstakten av en av våra tunnfilmer. Ett viktigt steg för att sänka produktionskostnaden och höja kapaciteten.

Våra lösningar, inte minst ConverLight® Interlayer, skapar stort intresse bland nya och befintliga samarbetspartners. Vi ser en hög aktivitet i marknaden i Europa och ökande hållbarhetambitioner såsom NollCO2 och BREEAM Excellent certifieringar i Norden. Vi har ett starkt erbjudande och en unik och skalbar teknologi för att kapitalisera på dessa trender.

Jag vill avsluta med att tacka nya aktieägare samt de som har stöttat oss genom åren för ert förnyade förtroende.

Fredrik Fränding, VD

Denna information är sådan som ChromoGenics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 februari 2023 kl. 08:30 CET.

Fredrik Fränding, VD
Erik Elfström, CFO & Head of Investor Relations

Denna rapport, tillsammans med tidigare publicerade delårsrapporter, återfinns i sin helhet på bolagets hemsida.

ChromoGenics är ett proptechbolag som framställer smart dynamiskt glas som förbättrar inomhusmiljö och välmående samt minskar energianvändning, driftskostnader och klimatpåverkan i fastigheter.  Bolagets produkt ConverLight® Dynamic bygger på unik patenterad teknologi från Ångströms-laboratoriet i Uppsala där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm. Resultatet är en dynamisk folie som kan lamineras in i glas vilket ger ett bra solskydd i fastigheter och minskad miljöbelastning både i produktion, transport och användande. Den dynamiska folien är lätt att transportera och kan appliceras av lokala partners i glasbranschen varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. Samtliga produkter från ChromoGenics har ledorden miljö och hälsa. Det innebär ett fokus på miljö-vänligt material, minskad energianvändning, ökad tillgång till dagsljus och utsikt samt förbättrad inomhuskomfort.

Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser.

ChromoGenics