ChromoGenics AB (publ): Kommuniké från extra bolagsstämman den 5 april 2024

ChromoGenics AB (publ) ("Bolaget") har idag, den 5 april 2024, hållit en extra bolagsstämma. Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om riktade emissioner av aktier och därmed sammanhängande förslag. Kallelsen till den extra bolagsstämman och fullständiga förslag till beslut finns tillgängliga på Bolagets webbplats, www.chromogenics.com.

Riktade emissioner och därmed sammanhängande beslut

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna styrelsens beslut den 5 mars 2024 om en riktad nyemission av högst 2 493 787 aktier till Färna Invest AB, Parment Förvaltning AB, Investment Aktiebolaget Balticum och Barbro Brandt, till en teckningskurs om 6,44 kronor per aktie, varigenom Bolagets aktiekapital ökas med högst 13 715 828,50 kronor.

Extra bolagsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna styrelsens beslut den 5 mars 2024 om en riktad emission av högst 12 098 aktier till Johan Hedin, Anders Brännström, Fredrik Fränding, Fredrik Andersson och Andreas Jaeger, till en teckningskurs om 6,44 kronor per aktie, varigenom Bolagets aktiekapital ökas med högst 66 539,00 kronor.

Extra bolagsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, om:

• ändring av aktiekapitalsgränserna i Bolagets bolagsordning; och
  • minskning av aktiekapitalet i syfte att minska aktiernas kvotvärde.

Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Bolagsordningens nya gränser för aktiekapital

I enlighet med beslut fattade på extra bolagsstämman ska Bolagets aktiekapital vara lägst 22 000 000 kronor och högst 88 000 000 kronor.

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Fränding, VD
Tel: +46(0)72 249 24 62
Email: info@chromogenics.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 april 2024 kl.11.45 CEST.

ChromoGenics är ett proptechbolag som producerar dynamiska glas för fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® Dynamic kontrollerar inomhuskomforten med högt dagsljusinsläpp, god utsikt och solvärmeblockering och bidrar därigenom till att sänka kostnaderna för kyla. ConverLight® Dynamic bygger på en patenterad lösning där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm för att sedan lamineras mellan glas. Plastfilmen är lätt att transportera varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. ChromoGenics erbjuder därtill statiska glas, ConverLight® Static, och fasadglaslösningen ConverLight® Energy. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017 och har levererat glasteknologi till flertalet stora fastighetsbolag.

ChromoGenics härstammar från världsledande forskning inom Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Vator Securities AB som Certified Adviser.