ChromoGenics beviljas anstånd med betalning av villkorslån

Statens Energimyndighet (”Energimyndigheten”) beviljar ChromoGenics AB anstånd med betalning av amorteringar och räntor till 1 oktober 2025.

ChromoGenics har ansökt om anstånd med betalning av amorteringar och räntor till långivaren Statens Energimyndiget. Villkorslånen beviljades för ChromoGenics ConverLight Pilotprojekt 36700-1.

Energimyndighetens anstånd med amorteringar och räntebetalningar gäller till 1 oktober 2025. Detta beslut är förenat med villkor att avstämning med extra rapporteringstillfälle ska ske i augusti år 2024 då Energimyndigheten har rätt att ompröva beslutet. Det beviljade anståndet är inte specificerat till belopp.

Fredrik Fränding, VD
Tel: +46(0)72 249 24 62
Erik Elfström, CFO & Head of Investor Relations
Email: info@chromogenics.com
ChromoGenics

Denna information är sådan information som ChromoGenics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 oktober 2022 kl 17:25 CET.

ChromoGenics är ett proptechbolag som producerar dynamiska glas för fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® Dynamic kontrollerar inomhuskomforten med högt dagsljusinsläpp, god utsikt och solvärmeblockering och bidrar därigenom till att sänka kostnaderna för kyla. ConverLight® Dynamic bygger på en patenterad lösning där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm för att sedan lamineras mellan glas. Plastfilmen är lätt att transportera varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. ChromoGenics erbjuder därtill statiska glas, ConverLight® Static, och fasadglaslösningen ConverLight® Energy. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017 och har levererat glasteknologi till flertalet stora fastighetsbolag.

Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser: certifiedadviser@penser.se, 08-463 83 00.