ChromoGenics delårsrapport Januari-Juni 2024

Händelser under andra kvartalet 2024

ChromoGenics har under första halvåret 2024 fortsatt sin utvecklingsresa med stort kund- och kvalitetsfokus, fortsatt att vidta åtgärder för att sänka kostnaderna samt erhållit en order avseende tillverkning av ConverLight® Dynamic från en av bolagets nya europeiska samarbetspartners, till en kund utanför Europa.

• ChromoGenics meddelade att man hållit en extra bolagsstämma varvid beslutades att godkänna styrelsens beslut enligt ovan om riktade emissioner av aktier och därmed sammanhängande förslag. Extra bolagsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, om; ändring av aktiekapitalsgränserna i företagets bolagsordning samt minskning av aktiekapitalet i syfte att minska aktiernas kvotvärde. (5 april 2024)
  • ChromoGenics erhåller första Ordern för Nordamerika: Levererar Dynamiskt Glas till exklusiv villa i Colorado. Som en ledande leverantör av dynamiska glaslösningar, erhåller ChromoGenics sin första order för den nordamerikanska marknaden. Företaget kommer leverera sitt innovativa ConverLight ® dynamiska glas till ett exklusivt villaprojekt i Colorado, USA. Villan, där hållbarhet och energieffektivitet är i fokus, kommer att ha fönster levererade av ChromoGenics tyska partner, ENERsign. (8 april 2024)
  • Delårsrapport för perioden januari-mars 2024 publiceras (23 maj 2024)
  • Den 23 maj 2024 tillkännagav Färna Invest AB ett offentligt uppköpserbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i ChromoGenics. Samma dag meddelar styrelsen i ChromoGenics att man beslutat att rekommendera aktieägarna i ChromoGenics att acceptera erbjudandet om utköp från Färna Incest AB.
  • 30 maj får företaget besked från Energimyndigheten att man beslutat att konvertera villkorslån på ca 47,6 MSEK till bidrag, men att upplupen obetald ränta om ca 18 MSEK samt att fakturerad obetald amortering om ca 3 MSEK, kvarstår som en skuld till Energimyndigheten.
  • 18 juni 2024 publiceras ChromoGenics årsredovisning för 2023

Händelser efter rapportperiodens utgång

• Den 1 juli 2024 offentliggör Färna Invest AB att man beslutat att förlänga acceptfristen för utköpserbjudandet till och med kl. 15:00 den 15 juli 2024.

VD-ord

ChromoGenics är ett proptech-bolag som bidrar till mer dagsljus och välmående inomhus, ökad energieffektivitet och mindre klimatpåverkan för fastighetsbranschen.

Stora förändringar har skett på ChromoGenics under kvartalet. Att Färna Invest fullföljer sitt bud och i skrivande stund äger 86% av bolaget ger oss en stark ägare som delar vår vision om att skapa ett lönsamt internationellt industribolag baserad på vår unika teknologi.

Vi har under mina tre år som VD tagit viktiga steg på vägen: driftsatt och kvalitetssäkrat produktion och produkt, kraftigt kapat kostnader i värdekedjan, möjliggjort kvalitetskontroll från A till Ö, och börjat återetablera ConverLight på marknaden i samarbete med andra bolag i glasbranschen.

Vägen till lönsamhet kommer kräva investeringar i organisation, kommersiella aktiviteter, samt rörelsekapital att överbrygga den djupa lågkonjunkturen i byggbranschen. Med Färna Invest kan vi finna långsiktiga finansiella lösningar för att förverkliga bolagets potential.  Även det efterskänkta lånet från Energimyndigheten skapar nödvändiga förutsättningar för bolaget.

Produktionen har under kvartalet fungerat väl och de direkta produktionskostnaderna har fortsatt att minska tack vare lägre kassationer och stabila processer. Vi har under kvartalet med gott resultat producerat de världsunika böjda glasen till Boverkets nya huvudkontor. Dessa skadades tyvärr under transport till slutkund, vilket var tragiskt men utanför vår kontroll. Transportören har tagit fullt ansvar för det inträffade och vi har i skrivande stund tillverkat ersättningsglasen som snart ska levereras. Vi har även under kvartalet producerat glas till ett större projekt i Sverige som kommer levereras under hösten.

Vi har fullföljt den nödvändiga neddragningen av personal om ca 30%. Trots denna stora förändring har verksamheten fungerat väl. Även återstarten av produktionen efter semesterperioden har gått utmärkt. Jag vill särskilt tacka alla anställda för ett mycket gott arbete under svåra förutsättningar.

Sälj- och marknadsaktiviteten har under kvartalet varit hög, dock med en låg orderingång vilket speglar den fortsatt svaga byggkonjunkturen. Vi har under kvartalet erhållit beställningar från Tyskland och Nederländerna, samt ett flertal mindre beställningar och prov-ordrar.

Jag vill tacka alla aktieägare som har trott på och stöttat bolaget genom åren. Vi går nu in i en ny fas med en ny storägare, vilket skapar nödvändiga förutsättningar för att förverkliga bolagets potential.

Fredrik Fränding, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Fränding, VD: +46 72 249 24 62
Anne-Marie Gullman, CFO & Head of Investor Relations: +46 76 136 01 15

Denna rapport, tillsammans med tidigare publicerade delårsrapporter, återfinns i sin helhet på bolagets hemsida.

Denna information är sådan som ChromoGenics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2024 kl. 08:30 CET.