ChromoGenics erhåller order på ConverLight® för 1,4 MSEK

ChromoGenics har erhållit en order på ca 1,4 MSEK från Vasakronan. Ordern gäller dynamiska glas för fastigheten Affärshuset.

Under våren 2018 genomfördes en testinstallation med 26 stycken fönster på Vasakronans fastighet Affärshuset i Uppsala. Det resulterar nu i en uppföljande order om 150 stycken fönster. Fastigheten som är byggd 1970 ligger centralt placerad på Uppsalas gågata och inrymmer ett stort antal butiker och kontorsytor. Då byggnaden är belägen i direkt stadsmiljö ställs höga krav gällande återhållsamhet med funktion. De nya fönstren, som blir placerade mot fastighetens innergård, kommer generera ett jämnt och behagligt inomhusklimat samt bevara det viktiga ljusinsläppet i lokalerna utan att fasadens utseende och form påverkas

Fastigheten har så kallade 2+1 glas och denna typ av lösning lämpar det sig väl att ersätta det yttre glaset med ConverLight Dynamic 75 för att på så vis få en väldigt effektiv och bra solskyddslösning. Vasakronan kommer under sommaren fortsätta att utvärdera detta projekt för att avgöra hur kommande fastigheter ska utformas.

”Det känns väldigt roligt att Vasakronan, som är Sveriges största fastighetsbolag, satsar på vår dynamiska produkt. Med denna lösning kommer man kunna bibehålla utsikten utan att behöva skymma den med utvändiga solskydd samtidigt som man håller värmen ute och sparar energi. Att Vasakronan dessutom väljer vår lösning för utvärdering för framtida installationer ser vi som en viktig och bra indikation”, säger Jerker Lundgren.

Lars Ericsson, CFO & Kommunikationschef
Certified Adviser: G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50

Denna information är sådan information som ChromoGenics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 maj 2019 kl 08.30 CET.

ChromoGenics erbjuder dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp och statiska glas i världsklass. Bolagets unika teknologi ConverLight® ger ett hållbart solskydd för ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. ConverLight bidrar även till fastigheters miljöcertifieringar. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.  www.chromogenics.com