ChromoGenics förstärker ledningsgruppen

ChromoGenics omorganiserar och förstärker ledningsgruppen för att accelerera transformationen mot ett lönsamt industribolag.

Två nya rekryteringar har gjorts till prioriterade roller i bolaget och dessa kommer att ingå i ledningsgruppen:

Linus Wetterlind börjar på ChromoGencis den 1 februari och går in som Head of Sales. Han kommer därmed leda bolagets försäljningsorganisation. Linus kommer närmast från en roll som Sales Manager hos den världsledande glasproducenten Guardian Industries. Han har tio års erfarenhet av nationell och internationell projektförsäljning inom byggmaterial och är utbildad inom ekonomi och business management.

–  Marknaden för dynamiska glas är under kraftig tillväxt. ChromoGenics produkt och möjlighet att leverera folie utan själva glaset, skapar en attraktiv och unik produktmix som ligger helt i linje med marknadens ökade krav på miljö, estetik och hyresgästers välbefinnande, säger Linus Wetterlind.

Victor Hägglund börjar på ChromoGenics den 1 februari och blir Head of Supply Chain and Delivery. I denna roll kommer han att stärka bolagets affärsprocesser och säkerställa och optimera bolagets in- och utleveranser. Victor har flerårig erfarenhet av uppskalning och kvalitetssäkring av försörjningskedjor. Han kommer närmast från en roll som Manager Purchasing and Production på ScandiDos, ett MedTech-bolag listat på Nasdaq First North. Victor har en civilingenjörsexamen inom teknisk fysik med materialvetenskap från Uppsala universitet.

– Jag är väldigt glad att vi har lyckats knyta till oss Linus Wetterlind och Victor Hägglund. Deras driv och värdefulla kompetens kommer bli ett viktigt bidrag i utvecklingen mot ett lönsamt och internationellt industribolag, säger Fredrik Fränding, VD ChromoGencis.

Ledningsgruppen förstärks också med Fredrik Rostvall, som är chef för sputterverksamheten på ChromoGenics. Förändringarna gäller från den 1 februari och ledningsgruppen består då av följande personer:

• Fredrik Fränding, VD
  • Linus Wetterlind, Head of Sales
  • Victor Hägglund, Head of Supply Chain and Delivery
  • Fredrik Rostvall, Manager Sputter Production
  • Johan Pettersson, Manager EC Foil & Glass Production
  • Lars Ericsson, CFO, Head of Investor Relations
  • Greger Gregard, CTO

Fredrik Fränding, VD
Tel: +46(0)72 249 24 62

ChromoGenics

Denna information utgör sådan information som ChromoGenics AB (publ) är skyldigt att lämna ut i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovan nämnda kontaktpersoner för offentliggörande den 19 januari 2022, kl. 15:15 CET.

ChromoGenics är ett proptechbolag som producerar dynamiska glas för fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® Dynamic kontrollerar inomhuskomforten med högt dagsljusinsläpp, god utsikt och solvärmeblockering och bidrar därigenom till att sänka kostnaderna för kyla. ConverLight® Dynamic bygger på en patenterad lösning där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm för att sedan lamineras mellan glas. Plastfilmen är lätt att transportera varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. ChromoGenics erbjuder därtill statiska glas, ConverLight® Static, och fasadglaslösningen ConverLight® Energy. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017 och har levererat glasteknologi till flertalet stora fastighetsbolag.

ChromoGenics härstammar från världsledande forskning inom Ångström­laboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser: certifiedadviser@penser.se, 08-463 83 00.