ChromoGenics har gått till final i Inission Innovation Award.

ChromoGenics produkt ConverLight AW är en av 3 finalister som slåss om 1,25 MSEK.

Inission Innovation Award är tävlingen med syftet att uppmuntra entreprenörer att realisera sina teknikrelaterade innovationer. Nu går sjunde upplagan av tävlingen in i sin slutfas och juryn har utsett de tre bästa bidragen som kommer att tävla om 1,25 miljoner kr där Prevas bidrar med utvecklingstjänster och Inission bidrar med tillverkningstjänster.

Bidragen har värderats på bl.a. uppfinningshöjd, genomförbarhet, marknadspotential och nyhetsvärde. Juryn består av Inissions ägare och representanter från Prevas, Almi Företagspartner, Nordea och NyTeknik.

Finalen avgörs på elektronikmässan i Mölndal den 26-27 mars

Elektronikutvecklare Mats Hansson och CTO Greger Gregard ställer upp i tävlingen med innovationsprojektet Autonomt dynamiskt fönster. Ett dynamiskt glas är ett glas som kan ändra genomsläppligheten av solljus med hjälp av en elektrisk signal utan att blanda in rörliga delar. ChromoGenics lösning tar hjälp av en solcell och klarar energiförsörjningen på egen hand och resultatet blir ett fönster som kan monteras lika enkelt som ett vanligt fönster.

”Vi är stolta över att ha gått till final med vår innovation, det visar verkligen att ChromoGenics tar innovationsledarskapet i branschen”, säger CEO Jerker Lundgren.

Certified Adviser: G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50

ChromoGenics erbjuder dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp och statiska glas i världsklass. Bolagets unika teknologi ConverLight® ger ett hållbart solskydd för ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. ConverLight bidrar även till fastigheters miljöcertifieringar. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.  www.chromogenics.com