ChromoGenics har startat ett utvecklingsprojekt med en stor fastighetsägare

ChromoGenics har startat ett samarbete med en stor svensk fastighetsägare gällande ett utvecklingsprojekt. Projektets målsättning är att trådlöst kunna styra dynamiska glas direkt med fastighetsägarens egna styrsystem vilket förenklar installation, drift och underhåll.

Utvecklingen går mot att fastighetsägare inkluderar allt mer teknik och digitala lösningar i sina fastigheter för att erhålla bättre och säkrare övervakning av drift och underhåll. Detta kan leda till ökad komplexitet eftersom fastighetsägarna ofta använder sig av många system från flera olika leverantörer. För att minska denna komplexitet och få effektivare anläggningar, har fastighetsägaren som mål att förenkla och minska antalet styrsystem i sina fastigheter. ChromoGenics har sedan tidigare utvecklat trådlösa styrsystem med autonom styrning och energiförsörjning för att möta behovet av enklare och mindre komplexa system.

Därför ser ChromoGenics och fastighetsägaren redan nu stor gemensam nytta i möjligheten att trådlöst kunna styra dynamiska glas direkt från fastighetsägarens system, vilket förutom förenklad drift och underhåll även ger enklare installation av dynamiska glas i fastigheterna. Projektets startade i oktober 2021 och beräknas pågå till juni 2022.

– ’’Samarbetet med fastighetsägaren är positivt för båda parter och i förlängningen för hela byggbranschen. Genom kombinera den trådlösa styrningen med ConverLight® Dynamic kommer fastighetsägaren och våra andra kunder i framtiden erbjuds få tillgång till effektivare och smartare styrsystem. Vår lösning leder dessutom till möjligheten att minska klimatpåverkan och förbättra inomhusmiljön i byggnader’’, säger Fredrik Fränding, vd för ChromoGenics.

Fredrik Fränding, VD
Tel: +46(0)72 249 24 62
Lars Ericsson, CFO & Kommunikationschef
info@chromogenics.com

ChromoGenics

ChromoGenics är ett proptechbolag som producerar dynamiska glas för fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® Dynamic kontrollerar inomhuskomforten med högt dagsljusinsläpp, god utsikt och solvärmeblockering och bidrar därigenom till att sänka kostnaderna för kyla. ConverLight® Dynamic bygger på en patenterad lösning där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm för att sedan lamineras mellan glas. Plastfilmen är lätt att transportera varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. ChromoGenics erbjuder därtill statiska glas, ConverLight® Static, och fasadglaslösningen ConverLight® Energy. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017 och har levererat glasteknologi till flertalet stora fastighetsbolag.

ChromoGenics härstammar från världsledande forskning inom Ångström­laboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser: certifiedadviser@penser.se, 08-463 83 00.