ChromoGenics har tecknat order för energismarta fönster till kontorsfastighet i Uppsala

ChromoGenics AB (publ) har tecknat avtal med fastighetsbolaget Saldeen Real Estate AB om dynamiska fönster för solskydd till en befintlig kontorsfastighet i Uppsala. De energismarta fönstren ersatte tidigare solskyddslösning.

"Kontoret har tidigare haft omfattande problem med bländande sol och hög värmeinstrålning. Stora mängder kyla har behövts för att sänka temperaturen, vilket krävt mycket energi. Med ChromoGenics energismarta teknik har kylbehovet minskat och inomhusklimatet blev mycket behagligare på en gång då fönstren installerades. Hyresgästerna är nöjda och det är jag så klart glad för, säger Bo Saldeen, vd Saldeen Real Estate.

Bo Saldeen övervägde tidigare att investera i ett större kylsystem och exteriöra solskydd, men alternativet valdes bort då underhållskostnaderna för markiser och liknande lösningar ofta är höga samtidigt som de förändrar fasaden och skärmar av dagsljuset.

Vi har fått en betydligt bättre arbetsmiljö med behagligare klimat och de bländande solstrålarna är inte längre ett problem. Dessutom får vi in dagsljus när vi inte längre behöver dra för gardinerna och stänga ljuset ute, säger Fredrik Larsson, COO på VHD-Media, som har sitt kontor i fastigheten.

Nöjda hyresgäster är viktigt för alla fastighetsägare och vi är glada att våra dynamiska glas kan bidra till det, samtidigt som påverkan på miljön minskar genom lägre energiförbrukning. Hållbarhet står högt på agendan för alla fastighetsägare, säger Thomas Almesjö, vd för ChromoGenics.

Ordern visar på ett behov hos fastighetsägare att uppgradera sina befintliga fastigheter med energieffektiva lösningar. Det går att spara mycket energi i befintliga fastigheter och lokaler och därmed sänka koldioxidutsläppen, säger Thomas Almesjö.

ChromoGenics dynamiska glas reglerar automatiskt värme- och ljusinsläpp i lokaler, vilket ger bättre inomhuskomfort och lägre energiförbrukning. Kylbehovet i lokaler kan minska med 20-40 procent.

Thomas Almesjö, CEO

ChromoGenics är ledande inom dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp. Bolagets unika elektrokroma produkt, ConverLight™, ger ett hållbart solskydd med ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och har cirka 20 anställda. Bolaget härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser

www.chromogenics.com