ChromoGenics inleder samarbete med Finnglass

ChromoGenics har undertecknat ett Letter of Intent med finska Finnglass Oy om tillverkning, marknadsföring och distribution av de dynamiska glasen ConverLight® Dynamic. Finnglass är en kvalitetsleverantör av avancerade glaslösningar med moderna tillverkningsprocesser och många års erfarenhet av att integrera elektriska funktioner i glas.

Finnglass är en innovativ och tekniskt avancerad tillverkare och leverantör av glaslösningar för kunder inom byggbranschen över hela världen. Finnglass har stor erfarenhet av att integrera elektriska funktioner i glaslösningar. Avsikten är att Finnglass ska skräddarsy, applicera och laminera ChromoGenics elektrokroma film och styrsystem i färdiga produkter. Finnglass säkerställer kvaliteten i alla faser av sin glastillverkning.

– Ett Letter of Intent med Finnglass ligger helt i linje med vår strategi att samarbeta med ledande företag inom glasindustrin, vilket gör att vi kan fokusera mer på vår kärnkompetens, det vill säga produktion och utveckling av elektrokroma filmer. Samarbetet med Finnglass är en win-win för båda parter samt för byggbranschen, som genom Finnglass enklare får tillgång till ConverLight® Dynamic som gör det möjligt att minska klimatpåverkan och förbättra inomhusmiljön i byggnader, säger Fredrik Fränding, vd för ChromoGenics.

Fredrik Fränding, VD
Tel: +46(0)72 249 24 62

ChromoGenics

ChromoGenics är ett proptechbolag som producerar dynamiska glas för fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® Dynamic kontrollerar inomhuskomforten med högt dagsljusinsläpp, god utsikt och solvärmeblockering och bidrar därigenom till att sänka kostnaderna för kyla. ConverLight® Dynamic bygger på en patenterad lösning där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm för att sedan lamineras mellan glas. Plastfilmen är lätt att transportera varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. ChromoGenics erbjuder därtill statiska glas, ConverLight® Static, och fasadglaslösningen ConverLight® Energy. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017 och har levererat glasteknologi till flertalet stora fastighetsbolag.

ChromoGenics härstammar från världsledande forskning inom Ångström­laboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser: certifiedadviser@penser.se, 08-463 83 00.