ChromoGenics inleder samarbete med Samsung

ChromoGenics introducerar ”andra generationens” autonoma styrsystem för CoverLight dynamiska glas. Systemet bygger på erfarenheter från vår helt autonoma lösning som presenterades i februari 2019. Andra generationens autonoma system går nu även att reglera och övervaka trådlöst via en APP. Strömförsörjningen av glas sker fortsatt via en solcell.

ChromoGenics har utvecklat små modulära styrkort med flexibel radiomodul vilka kan dockas på det nya styrsystemet. Detta innebär att de dynamiska glasen i en fastighet ges möjligheter att kommunicera med varandra och att de kan fjärrstyras trådlöst.

Med anledning av detta så har ett samarbete med Samsung inletts för att certifiera det autonoma styrsystemet för anslutning till Samsungs SmartThings. Detta ger möjligheten för ChromoGenics kunder att hantera sin solskyddsanläggning via SmartPhone och Surfplattor på en välbeprövad IoT-plattform med Samsungs komponenter och moduler.

Certifieringen förväntas vara genomförd under Q3 2020, men redan nu sätts provanläggningar upp för att kunna identifiera slutanvändarens behov av tjänster.

Beskrivning av produkten finns i filmen nedan:

”Detta är en banbrytande lösning och skapar helt nya marknader för oss. Vi är inte längre beroende av komplicerad kabeldragning och avancerade styrskåp. Nu kommer vi kunna erbjuda en trådlös plug-n-play lösning för lite mindre installationer lämpade för fönsterföretag, glasmästare mfl” säger VD Jerker Lundgren.

ChromoGenics erbjuder dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp och statiska glas i världsklass. Bolagets unika teknologi ConverLight® ger ett hållbart solskydd för ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. ConverLight bidrar även till fastigheters miljöcertifieringar. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser e-post: certifiedadviser@penser.se, telefon: 08-463 83 00. www.chromogenics.com