ChromoGenics inleder samarbete med SECM i Frankrike

ChromoGenics och SECM, Frankrike, har undertecknat ett samarbetsavtal avseende tillverkning, marknadsföring och distribution av de dynamiska glasen ConverLight® Dynamic. SECM har god erfarenhet av försäljning och marknadsföring av dynamiskt glas och är en kvalitetstillverkare av laminerade glaslösningar.

SECM, beläget i Rumilly, Frankrike, nära gränsen till Schweiz, är en innovativ och tekniskt avancerad tillverkare och leverantör av arkitektoniska glaslösningar för kunder i Frankrike, Schweiz och andra länder. SECM har god lokal marknadskännedom och erfarenhet av försäljning och marknadsföring av dynamiska glaslösningar. SECM kommer även i sinom tid att laminera ChromoGenics elektrokroma film till färdiga glaslösningar och har en kapacitet
om 30 000 m2 laminerat glas per år.

”Detta avtal är helt i linje med vår strategi att samarbeta med kvalitetsbolag inom glasindustrin, vilket medför att vi kan fokusera mer på vår kärnkompetens, det vill säga produktion och utveckling av elektrokroma filmer. Frankrike och Schweiz är viktiga marknader för dynamiskt glas och vi ser fram emot att dra nytta av SECM:s goda kunskap om marknaden och erfarenhet inom glaslaminering.” säger Fredrik Fränding, VD för ChromoGenics.

Fredrik Fränding, VD
Erik Elfström, CFO & Head of Investor Relations

SECM:
Pascal SOULIÉ, Président Délégué
Tel : +33 (0)6 80 65 61 06
E-mail: pascal.soulile@secm.fr

Sandrine RONDEPIERRE, Chargée d’Affaires
Tel: +33 (0) 6 28 83 92 16
E-mail: sandrine.rondepierre@secm.fr

Mer om SECM: SECM

ChromoGenics är ett proptechbolag som framställer smart dynamiskt glas som förbättrar inomhusmiljö och välmående samt minskar energianvändning, driftskostnader och klimatpåverkan i fastigheter.  Bolagets produkt ConverLight® Dynamic bygger på unik patenterad teknologi från Ångströms-laboratoriet i Uppsala där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm. Resultatet är en dynamisk folie som kan lamineras in i glas vilket ger ett bra solskydd i fastigheter och minskad miljöbelastning både i produktion, transport och användande. Den dynamiska folien är lätt att transportera och kan appliceras av lokala partners i glasbranschen varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. Samtliga produkter från ChromoGenics har ledorden miljö och hälsa. Det innebär ett fokus på miljö-vänligt material, minskad energianvändning, ökad tillgång till dagsljus och utsikt samt förbättrad inomhuskomfort.

Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser.

ChromoGenics