ChromoGenics introducerar ConverLight® Interlayer och ansöker om patent

ChromoGenics ChromoGenics patentsöker ConverLight® Interlayer som möjliggör för glasbranschen att tillverka smart dynamiskt glas utan investeringar i ny utrustning. ConverLight® Interlayer accelererar genomförandet av ChromoGenics partnerstrategi genom att förenkla partners produktion av ConverLight® Dynamic. Innovationen ökar affärens skalbarhet och väntas bidra till ökad försäljning, förbättrat kassaflöde och minskad kapitalbindning.

ChromoGenics produkt ConverLight® Dynamic består av en dynamisk folie som lamineras in i glas vilket ger ett bra solskydd i fastigheter. Produkten skapar en förbättrad inomhusmiljö och minskad energianvändning, samt lägre miljöbelastning i produktion, transport och användande. ChromoGenics är unika om att producera en dynamisk folie som regionala partners själva kan bygga in i glas och leverera till sina kunder.

Tillskärning och kundanpassning av den dynamiska folien kräver investeringar och kunskap och görs av ChromoGenics. Kundanpassad och tillskuren folie har hittills varit ömtålig och därmed svår att leverera till andra bolag i glasbranschen.

ConverLight® Interlayer är en färdigpreparerad dynamisk folie tillskuren för att passa en viss glasstorlek. Produkten är robust, enkel att transportera och kan hanteras inom ramen för glasbranschens normala verksamhet för glaslaminering. En patentansökan har lämnats in och en första mindre kommersiell leverans har skett.

”Bolag som laminerar glas kan nu med ConverLight® Interlayer tillverka smart dynamiskt glas i sin ordinarie verksamhet. ConverLight® Interlayer är mycket robust och lätt att hantera och är utvecklad för att passa rakt in i våra partners befintliga produktionslinjer.” säger ChromoGenics CTO Greger Gregard.

“Marknaden för laminerat glas är omfattande, omkring $21 md USD globalt, med många regionala aktörer som har god kunskap och lokala affärsrelationer. Vi ser ett stort intresse från branschen, inte minst efter USA:s senaste klimatstimulans som ger 30% i skatterabatt för dynamiska glasinstallationer. ConverLight® Interlayer är ett viktigt steg i vår strategiska riktning: att samarbeta med utvalda partners i glasbranschen och fokusera mer på vår kärnkompetens, det vill säga produktion och utveckling av elektrokroma filmer. Med denna innovativa lösning sänker vi trösklarna för våra partners, ökar skalbarheten i vår affär, förbättrar kassaflödet och minskar vår kapitalbindning.” säger Fredrik Fränding, VD för ChromoGenics.

Fredrik Fränding, VD
Erik Elfström, CFO & Head of Investor Relations

ChromoGenics är ett proptechbolag som framställer smart dynamiskt glas som förbättrar inomhusmiljö och välmående samt minskar energianvändning, driftskostnader och klimatpåverkan i fastigheter.  Bolagets produkt ConverLight® Dynamic bygger på unik patenterad teknologi från Ångströms-laboratoriet i Uppsala där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm. Resultatet är en dynamisk folie som kan lamineras in i glas vilket ger ett bra solskydd i fastigheter och minskad miljöbelastning både i produktion, transport och användande. Den dynamiska folien är lätt att transportera och kan appliceras av lokala partners i glasbranschen varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. Samtliga produkter från ChromoGenics har ledorden miljö och hälsa. Det innebär ett fokus på miljö-vänligt material, minskad energianvändning, ökad tillgång till dagsljus och utsikt samt förbättrad inomhuskomfort.

Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser.

ChromoGenics