ChromoGenics levererar det första runda glaset

ChromoGenics AB (publ) har levererat det första runda dynamiska glaset till ett arkitektritat kontor i Uppsala.

”Vi hade ett arbetsmiljöproblem i vårt kontorslandskap med för hög värmebelastning under sommartid. Personalen upplevde inomhusklimatet alldeles för varmt för att kunna arbeta och prestera. Med ConverLight® har arbetsmiljön förbättrats betydligt till ett behagligare klimat och inomhustemperatur,” säger Robert Blohm, VD och ägare på Trebor i Uppsala, som har sitt kontor i fastigheten. ”Vi ser fram emot en fortsatt varm sommar med behagligt inomhusklimat och tillgång till det välbehövliga dagsljuset,” avslutar han.

”ChromoGenics dynamiska glas reglerar automatiskt värme- och dagsljusinsläpp i lokaler, vilket ger bättre inomhuskomfort och lägre energiförbrukning. Kylbehovet i lokaler kan minska med upp till 40 procent. Ordern visar på ett behov att uppgradera befintliga fastigheter med energieffektiva lösningar med bibehållen utsikt och dagsljusinsläpp. Nöjda hyresgäster är viktigt för alla fastighetsägare och vi är glada att våra dynamiska glas kan bidra till det, samtidigt som påverkan på miljön minskar genom lägre energiförbrukning,” säger Jerker Lundgren, VD för ChromoGenics.

Certified Adviser: G&W Fondkommission

ChromoGenics erbjuder dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp. Bolagets unika teknologi ConverLight® ger ett hållbart solskydd för ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. ConverLight® bidrar även till fastigheters miljöcertifieringar. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten.
ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser. www.chromogenics.com