ChromoGenics startar produktionen av ConverLight [® ]Dynamic

ChromoGenics startar nu produktionen av ConverLight® Dynamic, ChromoGenics dynamiska glas. Resultaten av de genomförda testerna är så positiva att ChromoGenics beslutat att starta produktionen i begränsad omfattning, även om pågående långtidstester ännu inte är helt slutförda.

Samtliga kvalitetstester av de dynamiska glasen har hittills visat mycket goda resultat och även om det krävs ytterligare testdata gör ChromoGenics nu bedömningen att produktionen av ConverLight® Dynamic kan starta.

Produktionen kommer att sättas igång i långsamt tempo för att minska risken för produktionsstörningar. Processen för volframoxid etablerades i slutet av 2020 och nu är även nickeloxidprocessen på plats. Bolaget har nu etablerat stabila sputter-processer.

Samtliga genomförda kvalitetstester har hittills visat mycket goda resultat. Testerna består av ett tiotal olika deltester som accelereras genom olika drivspänningar, höga och låga temperaturer, UV-ljus och överladdning. Testmetodiken har utvärderats och utvecklats tillsammans med det tyska Fraunhofer-institutet och tekniska universitetet i Aten, i det pågående EU-projektet Switch2Save.

”Det är oerhört glädjande att vi har kommit fram till produktionsstart”, säger Leif Ljungqvist, vd på ChromoGenics. ” Testresultaten har aldrig sett så bra ut som nu. Det är inte bara sputterprocessen som är stabil, även bolagets övriga processer för produktion av ConverLight® Dynamic är stabila. Vi kommer att starta produktionen i långsamt tempo för att successivt öka takten. Med tanke på de tidigare problem vi upplevt vill vi inte gå för fort fram, utan planerar att kvalitetstesta parallellt med att vi börjar producera för marknaden.”

Leif Ljungqvist, VD
Tel: +46(0)70 594 94 01
Lars Ericsson, CFO & Kommunikationschef
info@chromogenics.com

Denna information utgör sådan information som ChromoGenics AB (publ) är skyldigt att lämna ut i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovan nämnda kontaktpersoner för offentliggörande den 4 maj 2021, kl. 08:50 CET.

ChromoGenics är ett miljöteknikbolag med fokus på utveckling och kommersialisering av dynamiska glas och solskyddslösningar för byggnader. ChromoGenics erbjuder ett komplett koncept av laminerat dynamiskt och statiskt glas för kontroll av värme- och ljusinsläpp samt energieffektivt fasadglas - ConverLight® Dynamic, ConverLight® Static och ConverLight® Energy. Bolaget har levererat glasteknologi till många av Sveriges större fastighetsbolag. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och härstammar från världsledande forskning inom Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser e-post: certifiedadviser@penser.se, 08-463 83 00