ChromoGenics styrelse stödjer Färna invests uppköpserbjudande

Uttalande från styrelsen för ChromoGenics AB i förhållande till Färna Invest AB´s uppköpserbjudande

Detta uttalande görs av styrelsen (”styrelsen”) för ChromoGenics AB (”ChromoGenics” eller ”företaget”) i enlighet med klausul II.19 i reglerna för övertagande av vissa handelsplattformar (”Takeover Rules”) tillämpligt på företag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market.

Bakgrund

Den 23 maj 2024 tillkännagav Färna Invest AB ett offentligt uppköpserbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i ChromoGenics enligt följande (”Erbjudandet”):

Färna Invest AB (”Färna Invest”) offentliggör härmed ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i ChromoGenics AB (”Chromogenics” eller ”företaget”) att överlåta samtliga aktier till Färna Invest för 10 kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”). ChromoGenics aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market (”Nasdaq First North”).

Fullföljande av Erbjudandet är villkorat av att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Färna Invest blir ägare till aktier som representerar mer än 90 procent av det totala antalet utestående aktier i företaget, dock med förbehållet att Färna Invest kan komma att acceptera en lägre anslutningsgrad i Erbjudandet.

För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till Färna Invest’s pressmeddelande som publicerades den 23 maj 2024.

Styrelsens rekommendation

ChromoGenics har under de senaste fyra åren flyttat hem, driftsatt och kvalitetssäkrat all väsentlig produktion till Uppsala. Arbetet har kraftigt kapat kostnader i värdekedjan och möjliggjort kvalitetskontroll från A till Ö. Bolagets produkt ConverLight® dynamiskt glas har betydande innovativ höjd och är i dagsläget ensam i sitt slag. Vidare har företaget utvecklat en unik lösning, Converlight Interlayer, för att kunna distribuera produkten globalt på ett kostnads- och miljöeffektivt sätt.

Det är styrelsens uppfattning att företaget har stor potential men också behov av investeringar i egen organisation och kommersiella aktiviteter vilket kräver rörelsekapital som i betydande utsträckning behöver tillgodoses genom ytterligare tillskott. Styrelsen gör också bedömningen att det kommer vara svårt att attrahera tillräckligt med kapital för att genomföra önskvärda aktiviteter via företrädesemissioner på villkor som är rimliga för befintliga aktieägare.

Styrelsen bedömer att Färna Invest har nödvändiga ekonomiska resurser för att kunna tillgodose ChromoGenics externa rörelsekapitalbehov i egenskap av aktieägare i ChromoGenics.

Mot bakgrund av ovanstående har styrelsen beslutat att rekommendera aktieägarna i ChromoGenics att acceptera Erbjudandet.

Detta uttalande ska regleras av och tolkas i enlighet med svensk lag. Tvister som härrör från detta uttalande ska uteslutande avgöras i svensk domstol.

_____________

Uppsala 23 maj 2024

Styrelsen för ChromoGenics AB (publ)

ChromoGenics är ett proptechbolag som framställer smart dynamiskt glas som förbättrar inomhusmiljö och välmående samt minskar energianvändning, driftskostnader och klimatpåverkan i fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® dynamiskt glas bygger på unik patenterad teknologi från Ångströms-laboratoriet i Uppsala där elektrokroma beläggningar beläggs på plastfilmer. Resultatet är en dynamisk folie som kan lamineras in i glas vilket ger ett bra solskydd i fastigheter och minskad miljöbelastning både i produktion, transport och användande. Den dynamiska folien är lätt att transportera och kan appliceras av lokala partners i glasbranschen varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. Samtliga produkter från ChromoGenics har ledorden miljö och hälsa. Det innebär ett fokus på miljövänligt material, minskad energianvändning, ökad tillgång till dagsljus och utsikt samt förbättrad inomhuskomfort.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och är en avknoppning från forskning i världsklass vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet.

Företagets produktionsanläggningar har delvis finansierats med ett villkorat lån från Energimyndigheten. ChromoGenics andel (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market och Vator Securities AB är Certified Adviser.

Denna information är sådan som ChromoGenics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2024 kl. 15:30 CET.