ChromoGenics vinner första ordern från USA

ChromoGenics erhåller första Ordern för Nordamerika: Levererar Dynamiskt Glas till exklusiv villa i Colorado

Uppsala, Sverige. ChromoGenics, en ledande leverantör av dynamiska glaslösningar, erhåller sin första order för den nordamerikanska marknaden. Företaget kommer leverera sitt innovativa ConverLight ® dynamiska glas till ett exklusivt villaprojekt i Colorado, USA. Villan, där hållbarhet och energieffektivitet är i fokus, kommer att ha fönster levererade av ChromoGenics tyska partner, ENERsign.

Projektet levereras av ENERsign, en tysk tillverkare av högpresterande energieffektiva fönster. Glasen levereras av ChromoGenics i samarbete med Arnold Glass, en välrenommerad tysk glasleverantör. Tillsammans skapar bolagen en innovativ lösning med marknadsledande prestanda och hållbarhet.

"Vi är stolta över att göra debut på den nordamerikanska marknaden med detta prestigefyllda projekt. USA är en mycket intressant marknad för dynamiskt glas med en efterfrågan som underbyggs av de betydande skatteavdragen som erbjuds genom the Inflation Reduction Act. Vi är därför särskilt nöjda över att kunna leverera detta projekt i samarbete med våra tyska partners ENERsign och Arnold Glass." säger Fredrik Fränding, VD på ChromoGenics.

Produkten ConverLight dynamiskt glas är en avancerad teknologi där en elektrokrom folie lamineras in i glaset för att reglera solljusets intensitet och värmeinsläpp i fastigheter. När solen skiner får styrsystemet glasen att mörkna vilket avsevärt sänker energibehovet för luftkonditionering. På samma sätt kan solvärmen släppas in på vintern för att minska energibehov och kostnader för uppvärmning. Lösningen ger även en naturlig dagsljuseffekt och obehindrad utsikt vilket medför flera positiva hälsofördelar för de som vistas i byggnaden. Kombinerat med ENERsigns fönster med marknadsledande isolering, skapas en attraktiv lösning för intelligenta byggnader med fokus på hållbarhet och välbefinnande inomhus.

Med inträdet på den nordamerikanska marknaden fortsätter ChromoGenics sin marknadsexpansion med målsättningen att tillhandahålla fastighetsbranschen hållbara, energieffektiva lösningar.

För mer information om ChromoGenics och dess dynamiska glaslösningar, besök converlight.com. Ordervärdet uppskattas till 750 000 kr och ingår i orderingången för första kvartalet 2024.

Fredrik Fränding, VD
Anne-Marie Gullman, CFO & Head of Investor Relations
-mail: info@chromogenics.com ChromoGenics

ChromoGenics är ett proptechbolag som framställer smart dynamiskt glas som förbättrar inomhusmiljö och välmående samt minskar energianvändning, driftskostnader och klimatpåverkan i fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® dynamiskt glas bygger på unik patenterad teknologi från Ångströms-laboratoriet i Uppsala där elektrokroma beläggningar beläggs på plastfilmer. Resultatet är en dynamisk folie som kan lamineras in i glas vilket ger ett bra solskydd i fastigheter och minskad miljöbelastning både i produktion, transport och användande. Den dynamiska folien är lätt att transportera och kan appliceras av lokala partners i glasbranschen varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. Samtliga produkter från ChromoGenics har ledorden miljö och hälsa. Det innebär ett fokus på miljö-vänligt material, minskad energianvändning, ökad tillgång till dagsljus och utsikt samt förbättrad inomhuskomfort.
Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Vator Securities som Certified Adviser.