Delårsrapport januari – juni 2018

Lansering av åtgärdsplan med fokus på processkvalitet och tillväxt

Andra kvartalet 2018

• Periodens nettoomsättning uppgick till 2,5 (1,7) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -16,7 (-10,5) MSEK motsvarande ett resultat per aktie om
    -0,40 (-0,46) SEK. Under kvartalet har en avsättning gjorts om 4,4 MSEK relaterat till ytterligare inkörningsutmaningar inklusive omleveranser. Totala avsättningar i balansen uppgår till 7,3 MSEK.
  • Likvida medel per 30 juni uppgick till 29,4 MSEK.
  • Styrelsen har intensifierat arbetet med att säkerställa bolagets långsiktiga finansiella ställning.
  • Den första maj tillträdde Jerker Lundgren som ny VD.
  • Lansering av åtgärdsplan inklusive ett kostnadsbesparingsprogram om cirka 7 MSEK på årlig basis.
  • ChromoGenics fick en första referensorder av Vasakronan som levererades under kvartalet.
  • Vinnova har beviljat bidrag till projektet ”Smarta Multifunktionella Glas” som leds av RISE, Research Institutes of Sweden, och är ett partnerskap bestående av ChromoGenics, Inwido Sverige AB, Hancap AB, Solibro Research AB, Vasakronan AB och Volvo Personvagnar AB.
  • ChromoGenics har förstärkt försäljning i Norge.

ChromoGenics erbjuder dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp. Bolagets unika teknologi ConverLight® ger ett hållbart solskydd för ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. ConverLight® bidrar även till fastigheters miljöcertifieringar. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser. www.chromogenics.com/sv/

”Mitt första intryck – marknaden visar stort intresse för dynamiska glas! Ytterligare inkörningsutmaningar har identifierats och adresserats. Åtgärdsplan lanserad med fokus på förbättrad produkt- och processkvalitet. Omarbetad säljprocess med ändrat kundfokus. ”

VD ord

Sedan min start 1 maj har det varit ett par väldigt intensiva och intressanta månader. Mycket att ta in och mycket har förändrats.

Jag kan konstatera att intresset för dynamiska glas och ConverLight® är betydande. Intresset föreligger i samtliga led inom glas- och byggprocess och på ett globalt plan. Dock är det som alltid med en ny produkt, en förtroendebarriär att ta sig över. Vi kommer därför ta en mer aktiv roll och jobba tätare med våra kunder i Skandinavien, både för att lära oss själva men också för att skapa förståelse och rätt förväntan. Vi kommer fokusera mer mot energibesparing som helhet samt arbeta för att skapa enkelhet i det vi gör mot kund. Bara under juni har vi ökat antalet leads väsentligt samt kommit närmare avslut i ett par intressanta projekt.

Jag kan också konstatera att ConverLight® löser ett högaktuellt problem och är därmed helt rätt i tiden. Det har årets varma sommar i Norden definitivt påvisat.

Dessvärre har även ett av de första intrycken visat att vi har haft ytterligare inkörningsutmaningar som resulterar i omleveranser och därmed tynger bolagets finanser. Att kommersialisera en ny teknik tar sin tid, men vi har identifierat och åtgärdat felen och våra tester visar 100% tillförlitlighet efter åtgärder. Vi tar vårt ansvar och håller en nära dialog med våra kunder. Detta har finansiellt påverkat resultatet negativt under kvartalet med 4,4 MSEK i ytterligare avsättningar.

Som ett resultat av inkörningsutmaningarna lanseras en åtgärdsplan med årlig besparing om 7 MSEK. Besparingarna är relaterade till personal, förbättrad produkt- och processkvalitet samt omförhandlade leverantörsavtal och beräknas stegvis slå igenom under hösten 2018 med fullt utfall under våren 2019.

Vi är stolta över att ha fått godkänt bidrag från Vinnova för innovationsprojektet ”Förbättrad prestanda för elektrokroma folier” samt vara delaktiga i projektet ”Smarta Multifunktionella Glas” som Vinnova beviljat bidrag för. Projektet leds av RISE, Research Institutes of Sweden.

Under kvartalet levererades takglas till AB Uppsala kommuns Industrihus (IHUS). Ordern innefattar även totalentreprenad av utbyte och installation av glasen. Projektet är intressant då installation av ConverLight® sker i ett av två identiska hus där mätningar av energieffektivitet och inomhuskomfort kommer att inledas under sensommaren i båda husen. Det här blir en fantastisk referens där vi kommer kunna påvisa att vår produkt gör skillnad.

Jag ser med ödmjukhet fram emot uppgiften att ta nästa steg i företagets tillväxtresa med fortsatt fokus på innovativa och hållbara kundlösningar. Det råder en hög aktivitetsnivå på kontoret och ute hos kunder. Det är ett engagerat team som jobbar hårt för att sätta plattformen för framtiden.

Visionen om att på fem års sikt uppnå årliga leveranser av ConverLight® över 100 000 kvm kvarstår. Vi arbetar metodiskt mot detta mål och med de åtgärder som krävs inför en succesiv uppskalning av försäljning och produktion.

info@chromogenics.com

Certified Adviser: G&W Fondkommission

Denna information är sådan information som ChromoGenics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 juli 2018 kl 08.30 CET.