Delårsrapport januari-mars 2022

ChromoGenics ökade omsättningen och genomförde företrädesemission om 54,4 MSEK för accelererad tillväxt

FÖRSTA kvartalet 2022

• Det första kvartalet 2022 uppgick ChromoGenics nettoomsättning till 8,5 (1,6) MSEK, en ökning med 6,9 MSEK jämfört med motsvarande kvartal 2021.
  • Rörelseresultatet för första kvartalet 2022 uppgick till -16,8 (-9,8) MSEK. Resultatet påverkades negativt med ca 3,9 MSEK på grund av försämrad leveransförmåga från underleverantörer som medförde ökade kostnader samt andra störningar i leveranskedjorna med tillkommande högre logistikkostnader som följd.
  • Under första kvartalet 2002 fortsatte våra utleveranser av de dynamiska glasen avseende ordern från norska byggbolaget Betonmast mot projektet Gullhaugs Torg i Oslo. Den 31 mars 2022 hade ca 99 procent eller 4 030 m2 levererats av totalt ca 4 060 m2 dynamiska och statiska glas till en miljöcertifierad byggnad, som är under uppbyggnad. Under andra kvartalet kommer glasens kontrollsystem installeras och provköras innan ChromoGenics har fullgjort hela leveransen.
  • Av utleveranserna till Vasakronan för projektet Hästen i Uppsala som försenades i slutet av 2021 har ca nittio procent av ordern genomförts och det pågår intrimning av glasens kontrollsystem.
  • Produktionen av ConverLight® Dynamic, ChromoGenics dynamiska glas, fortsatte under kvartalet med flera utleveranser till våra kunder.
  • En stor utmaning under första kvartalet 2022 har varit att hantera materialbrist hos ett par av våra underleverantörer och deras produktionskapacitet. Vi har även haft störningar i logistikkedjan vilket medfört högre kostnader för frakt av material. Några veckor har vi därför fått reducera den egna produktionstakten.
  • Kriget i Ukraina påverkar ChromoGenics i form av volatila valutakurser, högre energipriser, högre inflation och lägre utbud av varor. Osäkerheten om den allmänna ekonomisk utvecklingen och konjunkturen har tilltagit.
  • Styrelsen fattade den 8 februari beslut om en företrädesemission på ca 68,2 MSEK med stöd av bemyndigande beslutat vid årsstämman den 20 maj 2021.
  • Utfallet av företrädesemission som avslutades 3 mars visade att nyemissionen tecknades till cirka 28,9 MSEK med stöd av uniträtter och cirka 1,0 MSEK utan stöd av uniträtter. Resterande del, motsvarande cirka 24,5 MSEK, har tecknats av emissionsgaranter i enlighet med ingångna emissionsgarantiavtal. ChromoGenics tillfördes därmed 54,4 MSEK före emissionskostnader. Bolagsverket registrerade emissionen 30 mars, 2022.
  • För perioden januari-mars 2022 uppgick resultatet efter skatt till -17,6 (-10,7) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie om -1,03 (-1,51) SEK före utspädning med hänsyn till teckningsoptioner (TO4) från unitemissionen i mars 2022.
  • Under första kvartalet 2022 uppgick orderingången till 0,8 (24,7) MSEK. Ordervolymen inför andra kvartalet 2022 uppgår till ca 6,8 (24,1) MSEK.
  • Den 19 januari 2022 meddelades att ChromoGenics omorganiserar och förstärker ledningsgruppen med två nya chefer för att accelerera transformationen mot ett lönsamt industribolag. Den 1 februari började Linus Wetterlind som Head of Sales och han kommer närmast från en roll som Sales Manager hos den världsledande glasproducenten Guardian Industries. Samtidigt började Victor Hägglund som Head of Supply Chain and Delivery med avsikt att stärka bolagets affärsprocesser och säkerställa samt optimera bolagets in- och utleveranser.
  • Vissa kunder innehar glas som levererats innan ChromoGenics startade den egna in-house produktionen och önskar få glasen utbytta inom det närmaste året. Produktionen av ett antal reklamationsprojekt har påbörjats.
  • Likvida medel uppgick till 49,4 (69,2) MSEK per den 31 mars 2022.

_____________________________________

RESULTATUTVECKLING I SAMMANDRAG

2022 2021 2021 2020
MSEK Jan-Mar Jan-Mar Jan-Dec Jan-Dec
Nettoomsättning 8,5 1,6 24,7 14,6
EBITDA -16,1 -9,3 -57,4 -51,8
Periodens resultat -17,6 -10,7 -63,5 -62,5
Resultat per aktie före utspädning, SEK -1,03 -1,51 -8,98 -11,26
Likvida medel vid periodens slut 49,4 69,2 18,9 93,4

_____________________________________

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Den 21 april 2022 meddelades att ChromoGenics erhållit en ny beställning av ConverLight® Static på ca 1,4 MSEK till en kontorsfastighet i Uppsala för leverans under våren 2022.
  • Den 13 maj meddelades att ChromoGenics har erhållit sin första order från Tyskland till en kontorsfastighet vilket är genombrott på tyska marknaden med ny samarbetspartner.
  • En innehavare av teckningsoptioner TO3 löste in dem till aktier och det ökade antalet aktier med 3 098 och aktiekapitalet med 619,20 SEK.
  • En garant i senaste företrädesemissionen valde att erhålla sin ersättning i form aktier istället för kontantersättning. Bolaget gjorde i början av maj en riktad emission på 80 000 aktier till garanten som ökade antalet aktier till 35 266 585 och aktiekapitalet till 7 053 316,40 SEK.
  • Den 18 maj meddelades bolaget att erhållit en ny order på ca 1,1 MSEK för beställning av ConverLight® Dynamic till kommunhuset i Nannestad norr om Oslo i Norge.

VD-ord

ChromoGenics är ett proptech bolag som bidrar till mer solljus och välmående inomhus samt mindre klimatpåverkan för fastighetsbranschen.

Vi har under första kvartalet 2022 fortsatt ta viktiga steg i vår målsättning att växa från ett utvecklingsbolag till ett industribolag som levererar kvalitetsprodukter. Vi har under kvartalet främst levererat dynamiska produkter och nettoomsättningen uppgick till 8,5 MSEK, vilket är en av de bättre nettoomsättnings-nivåerna sedan bolaget börsintroducerades 2017.

Detta uppnåddes trots att vi har haft utmaningar med materialbrist och kapacitetsbegränsningar hos våra underleverantörer, vilket lett till avsevärt högre kostnader under kvartalet men även störningar av vår egen produktion. Leveranssituationen har förbättrats avsevärt för oss sedan april. Vi ser även ett förbättrat produktionsutfall och minskade kassationer i vår produktion, två faktorer som påverkade resultatet negativt under första kvartalet.

Det oroliga omvärldsläget påverkar oss genom fortsatt ökande råmaterialkostnader, inte minst på glas. Vi påverkas dock mindre än många andra leverantörer av byggmaterial och ser goda möjligheter att kompensera oss för kostnadsökningar.

Under första kvartalet har vi fullgjort leveransen av dynamiska och statiska glas till Gullhaugs Torg 5 i Oslo i Norge så när på ett fåtal glas. Vi har även påbörjat leverans och installation av glasens kontrollsystem. Kontrollsystemet är trådlöst och får sin energi av en solcell monterat på glaset, vilket förenklar projektering och installation. Alla inblandade är verkligen stolta över byggnaden som kommer invigas under hösten 2022.

Vi har även tillverkat och levererat dynamiska glas till en kontorsbyggnad i Uppsala, ett äldreboende i Skara samt en kontorsfastighet i Bergen, Norge.

För att accelerera resan mot ett lönsamt internationellt industribolag har vi gjort förändringar i organisation och ledningsgrupp.  Linus Wetterlind förstärker försäljningsteamet som ny Head of Sales. Linus är en driven och engagerad försäljningsledare med god branschkompetens och kommer senast från en roll som Sales Manager hos den världsledande glasproducenten Guardian Industries.

Victor Hägglund tillträdde som Head of Supply Chain and Delivery. Han har flerårig erfarenhet av uppskalning och kvalitetssäkring av försörjningskedjor hos tillverkande tillväxtbolag, samt implementering och optimering av affärssystem. Sputterverksamheten är av strategisk vikt för bolaget och ansvarig chef Fredrik Rostvall tar nu plats i ledningsgruppen.

Vi ser en god tillväxt av affärsmöjligheter i Sverige och Norge, men även från Danmark, Finland, Tyskland och Schweiz. Vår orderbok har dock försvagats och fokus är att konvertera affärsmöjligheter till bokade orders. Vi bygger även ut vårt försäljningsnätverk i samarbete med kompetenta samarbetspartners.

Under kvartalet slöt vi intentionsavtal med det finska företaget Finnglass Oy. Finnglass är en kvalitetsleverantör av avancerade glaslösningar för fastigheter. Produktion och kvalitet håller hög standard och kompletterar oss väl, inte minst deras långa erfarenhet av glaslaminering och tillverkning av glas med elektriska funktioner. Finnglass säljer även framgångsrikt avancerade glaslösningar på den globala marknaden och vi ser fram emot ett nära samarbete.

Efter kvartalets slut slöt vi även vårt första avtal om leveranser till Tyskland, en stor och växande marknad för dynamiska glas. I och med detta avtal tar vi nästa steg i vår strategi att fokusera vår verksamhet på utveckling och leverans av den dynamiska funktionen. Våra samarbetspartners i Tyskland tar ansvar för glasleveranser, IGU tillverkning och installation. Ett viktigt steg för vår framtida tillväxt och skalbarhet.

Fredrik Fränding, VD

Fredrik Fränding, VD
Tel: +46(0)72 249 24 62
ChromoGenics

VD Fredrik Fränding kommer att presentera delårsrapporten i samarbete med Infront Direkt på fredag den 20 maj kl 16.00 via länken: https://youtu.be/HBNB0LxMHcY

Denna information är sådan som ChromoGenics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 maj 2022 kl 08:30 CET.

ChromoGenics är ett proptechbolag som producerar dynamiska glas för fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® Dynamic kontrollerar inomhuskomforten med högt dagsljusinsläpp, god utsikt och solvärmeblockering och bidrar därigenom till att sänka kostnaderna för kyla. ConverLight® Dynamic bygger på en patenterad lösning där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm för att sedan lamineras mellan glas. Plastfilmen är lätt att transportera varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. ChromoGenics erbjuder därtill statiska glas, ConverLight® Static, och fasadglaslösningen ConverLight® Energy. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017 och har levererat glasteknologi till flertalet stora fastighetsbolag.

ChromoGenics härstammar från världsledande forskning inom Ångström­laboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser: certifiedadviser@penser.se, 08-463 83 00.