Delårsrapport januari-september 2021

Leveranserna är i gång och ChromoGenics förbättrade resultatnivån

treDJE kvartalet 2021

• ChromoGenics startade i slutet av maj den egna in-house produktionen av ConverLight® Dynamic, ChromoGenics dynamiska glas i långsamt tempo för att minska risken för produktionsstörningar. Under kvartalet har produktionen successivt stegrats med flera utleveranser till våra kunder.
  • Efter att ChromoGenics slutförde långtidstesterna av de egenproducerade dynamiska glasen, ConverLight® Dynamic i mitten av juni har efterkontrollen varit prioriterad. Vårt fokus nu är att steg för steg på ett kvalitetssäkert sätt öka takten i produktionen.
  • De första dynamiska glasen från ChromoGenics fabrik i Uppsala installerades i slutet av juni i en byggnad i Uppsala och arbetet pågår en bit in i fjärde kvartalet.
  • I början av september utlevererades de första dynamiska glasen avseende ordern från norska byggbolaget Betonmast mot projektet Gullhaugs Torg i Oslo. Totalt kommer ca 4 000 m2 dynamiska och statiska glas levereras i en miljöcertifierad byggnad, som är under uppbyggnad.
  • Rörelseresultatet för tredje kvartalet 2021 uppgick till -6,3 (-14,4) MSEK, vilket är det bästa enskilda rörelseresultatet för ett kvartal sedan bolagets börsintroduktion 2017. En förbättring med 8,1 MSEK jämfört med motsvarande period 2020.
  • Åtgärdsprogrammet som lanserades i mars 2020 i syfte att reducera bolagets löpande kostnader har fortsatt stor effekt under årets tredje kvartal 2021. Rörelsekostnaderna ökade visserligen med ca 2,0 MSEK jämfört med motsvarande period 2020 vilket var relaterat till produktionsökningen och utlevererade varor. Totalt under årets nio första månader har kostnadsbesparingen uppgått till ca 22 MSEK.
  • Under tredje kvartalet uppgick orderingången till 4,3 (1,4) MSEK. Den stora ordern som erhölls från norska Betonmast Oslo AS avseende produkterna ConverLight® Dynamic och ConverLight® Paragon ECO för installation i en miljöcertifierad byggnad under uppförande vid Gullhaugs Torg 5 i Oslo, Norge om 23,3 MSEK har påbörjats att levereras ut under september månad. Under kvartalet har kompletteringsorder tillkommit i projektet på ca 3,5 MSEK avseende tjänster och komponenter.
  • Ordervolymen inför fjärde kvartalet 2021 uppgår till 24,8 (9,7) MSEK.
  • Flera kunder har väntat med att lägga beställningar på dynamiska glas med egen producerad folie tills vi har kunnat bekräfta leveransdatum, vilket vi började göra i slutet av kvartalet. Vårt försäljningsteam arbetar nu med att öka kundbearbetningen och höja värdet på vår försäljningspipeline samt orderbok med ytterligare nya affärer för leverans 2022.
  • Vissa kunder innehar glas som levererats innan ChromoGenics startade den egna in-house produktionen och önskar få glasen utbytta inom det närmaste året. Planeringen av ett antal reklamationsprojekt har påbörjats.
  • Nettoomsättningen tredje kvartalet 2021 uppgick till 7,7 (3,5) MSEK och resultatet till -7,3 (- 15,1) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie om -1,03 (-2,14) SEK före utspädning med hänsyn till teckningsoptioner (TO3) från unitemissionen i december 2020.
  • Likvida medel uppgick till 28,2 (21,3) MSEK per den 30 september 2021.
  • Den 23 augusti tillträdde Fredrik Fränding som ny VD för ChromoGenics. Leif Ljungqvist avgick i pension.
  • Första utnyttjandeperioden för teckningsoptioner av serien 2020/2022 avslutades 27 september. Totalt utnyttjades 61 576 teckningsoptioner för teckning av lika många aktier till en teckningskurs om 8,00 SEK per aktie. Antalet aktier i ChromoGenics ökade till 17 037 595 aktier och aktiekapitalet ökade med 12 315,20 SEK till 3 407 519,00 SEK. Emissionen registrerades 30 september 2021 av Bolagsverket.

RESULTATUTVECKLING I SAMMANDRAG

2021 2020 2021 2020 2020
MSEK Jul-Sep Jul-Sep Jan-Sep Jan-Sep Jan-Dec
Nettoomsättning 7,7 3,5 11,0 12,6 14,6
EBITDA -5,8 -13,1 -43,4 -44,2 -51,8
Periodens resultat -7,3 -15,1 -47,7 -53,5 -62,5
Resultat per aktie före utspädning, SEK -1,03 -2,14 -6,75 -9,65 -11,26
Resultat per aktie efter utspädning, SEK -0,60 -2,14 -3,96 -9,65 -5,25
Likvida medel vid periodens slut 28,2 21,3 28,2 21,3 93,4

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Den 5 oktober meddelades att ChromoGenics erhöll nya beställningar av ConverLight® Static på ca 1,1 MSEK från bl. a. Humlegården med leverans under fjärde kvartalet. Beställningarna innefattar uppgradering genom byte av glas i befintliga fönster i två kontorsfastigheter i Solna till ConverLight® Static.
  • Den 3 november aviserade ChromoGenics förseningar av leveranser. Detta orsakades av materialbrist och kapacitetsbegränsningar i leverantörskedjan. Slutleveranserna till slutkunden Betonmast för projektet Gullhaugs Torg i Oslo försenas med uppskattningsvis åtta veckor. Fakturering och inkommande kassaflöde bedömdes påverkas i samma utsträckning.
  • ChromoGenics hade även fått störningar i sin egen produktionsprocess. Problemet hade identifierats och lösningen bedömdes vara validerad i slutet av november och tills vidare stannades produktionen i fabriken. Bedömningen var att produktions-stilleståndet inte skapar ytterligare förseningar av projekt Gullhaugs Torg då det för stunden var leverantörskedjan som var flaskhalsen. Slutleveranser till Vasakronan för projekt Hästen bedömdes försenas med ytterligare tre veckor.
  • Den 8 november erhöll ChromoGenics en ny order om 1,2 MSEK avseende dynamiska glas ConverLight® Dynamic till en kontorsfastighet i Bergen, Norge.
  • Den 10 november slöt ChromoGenics avtal om en ny order tillsammans med fönstertillverkaren LEIAB om leverans med dynamiska glas ConverLight® Dynamic till ett äldreboende i Skara.

VD-ord

ChromoGenics har under kvartalet tagit stora steg från ett utvecklingsbolag till ett industribolag. Vi har levererat till kunder och fakturerat 7,7 MSEK, vilket resulterade i det bästa kvartalsresultatet sedan bolaget börsintroducerades 2017.

Sputterfabriken har under stora delar av kvartalet arbetat treskift, inklusive helger. Folietillverkning och glaslaminering har konsekvent arbetat tvåskift. Fokus för hela organisationen är och har varit att på ett kvalitetssäkrat sätt öka vår produktion. Våra medarbetare har arbetat hårt och vi är mycket tacksamma för deras insatser.

Under kvartalet tillsatte vi två produktions-ingenjörer och gjorde vissa organisations-förändringar för att ytterligare förstärka produktionsledning, metodutveckling och ständiga förbättringar. Vi har även knutit till oss globala experter på vår typ av sputtringsprocess för att säkerställa att vi väljer rätt väg mot ökad produktionskapacitet, samt för att utveckla vår egen kompetens.

Vi har flera dagar under kvartalet uppnått en produktionstakt motsvarande 200 m2 färdigt glas i veckan vilket är den nivå vi eftersträvar och planerar att hålla från årsskiftet. Vi planerar att ytterligare höja takten under 2022.

Leveranskedjorna runt om i världen är just nu osäkra, och även ChromoGenics har drabbats. Leveranstider för glas ökar och är osäkra. Våra underleverantörer har inte lyckats uppnå planerade volymer på grund av materialbrist och kapacitetsbegränsningar. Slutleveranserna till slutkunden Betonmast för projektet på Gullhaugs Torg i Oslo försenas därför med uppskattningsvis 8 veckor, vilket påverkar vår fakturering och kassaflöde i motsvarande grad.

Efter kvartalets utgång har även ChromoGenics fått störningar i vår produktionsprocess. Problemet är identifierat och vi beräknar att lösningen kommer att vara validerad i slutet av november och tills vidare står produktionen i fabriken still. Vår bedömning är att produktionsstilleståndet inte skapar ytterligare förseningar av projekt Gullhaugs Torg då leverantörskedjan är flaskhalsen. Slutleveranser till Vasakronan för projekt Hästen bedöms dock försenas med ytterligare tre veckor.

Vi ser väldigt allvarligt på dessa förseningar som påverkar kunders förtroende för oss. Samtidigt har vår egen förmåga att snabbt upptäcka och åtgärda kvalitetsbrister förstärkts.

Tredje kvartalet innebar på många sätt en nystart av försäljningsarbetet då vi i slutet av kvartalet äntligen kunde börja bekräfta leveranstider för nya ordrar. Vi är även i planeringsskedet av ett antal reklamations-projekt.

Vi har förstärkt försäljningsteamet med ytterligare en erfaren affärsutvecklare som direkt har kunnat bidra till vårt försäljningsarbete. Under kvartalet har vi även accelererat vår marknadsföring, främst i sociala medier och genom deltagande i branschspecifika kundevent och mässor. Tack vare detta så har värdet på vår försäljningspipeline ökat. Även orderintaget ökade under kvartalet.

Efter kvartalets utgång slöt vi avtal med det norska företaget Nordvestvinduet om leverans av dynamiska glas till en kontorsfastighet i Bergen, Norge till ett värde om 1,2 MSEK. Vi slöt även avtal om att tillsammans med LEIAB leverera fönster med dynamiska glas till ett äldreboende i Skara, för att öka välmåendet hos de äldre.

Våra lösningar bidrar till ökat välmående inomhus för alla. Vetenskapliga studier visar på en ökad produktivitet hos kontorsanställda på mellan 8 och 20%. Välmåendet ökar särskilt för dementa och psykiskt sjuka som ofta finner skarpa skugglinjer stressande. Vi ser ett stort intresse för våra produkter, inte minst från särskilda boenden.

Det har varit ett utmanande kvartal men vi har tagit steg i rätt riktning och ser en positiv trend, inte minst i vår resultatutveckling. Vårt fokus är att återstarta produktionen på ett kvalitetssäkrat sätt och fortsätta öka kapaciteten i den egna produktionen, öka takten i försäljning och marknadsföring, samt att accelerera transformationen mot ett industribolag.

Fredrik Fränding, VD

Fredrik Fränding, VD
Tel: +46(0)72 249 24 62
Tel: +46 (0)18 430 0430

Denna information utgör sådan information som ChromoGenics AB (publ) är skyldigt att lämna ut i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovan nämnda kontaktpersoner för offentliggörande den 12 november 2021, kl. 08:30 CET.

ChromoGenics är ett proptechbolag som producerar dynamiska glas för fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® Dynamic kontrollerar inomhuskomforten med högt dagsljusinsläpp, god utsikt och solvärmeblockering och bidrar därigenom till att sänka kostnaderna för kyla. ConverLight® Dynamic bygger på en patenterad lösning där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm för att sedan lamineras mellan glas. Plastfilmen är lätt att transportera varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. ChromoGenics erbjuder därtill statiska glas, ConverLight® Static, och fasadglaslösningen ConverLight® Energy. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017 och har levererat glasteknologi till flertalet stora fastighetsbolag.

ChromoGenics härstammar från världsledande forskning inom Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser: certifiedadviser@penser.se, 08-463 83 00.